Feestdagenupdate 🎄🎅 Vrijdag 20 december sluiten we om 15.00 uur vanwege ons teamuitje. Vrijdag 27 december zijn we gesloten. Vanaf maandag 30 december gaan we weer aan de slag met je vragen en e-mail! Fijne feestdagen!

Home | Top 5 Debiteurenbeheer Frustraties

Top 5 Debiteurenbeheer Frustraties

 

debiteurenbeheer frustraties

Ben jij een ondernemer met een groot debiteurenportefeuille en doe jij jouw debiteurenadministratie in eigen beheer? Dan is de kans groot dat je met heel wat debiteurenbeheer frustraties te maken krijgt. We delen de meest voorkomende met je. Herkenbaar?

1. Openstaande facturen

Hier word je natuurlijk niet gelukkig van. Want hoe meer facturen er openstaan, des te slechter dit is voor jouw liquiditeitspositie. Helaas gebeurt het in de praktijk zeer regelmatig dat facturen niet of te laat betaald worden. Het is dan ook verstandig hier zo snel mogelijk actie op te ondernemen. Een software programma voor online debiteurenbeheer kan jou hierbij uitkomst bieden.

2. Afspraken die niet nagekomen worden

Dan denk je eindelijk een duidelijke (betaal)afspraak te hebben gemaakt met jouw debiteur, wordt deze niet nagekomen! Heel frustrerend. Nu dien je direct weer over te gaan op de volgende actie om ervoor te zorgen dat de betreffende debiteur alsnog tot betaling overgaat. Maar wie zegt dat een volgende afspraak wel nagekomen wordt?

3. Lange betaaltermijnen

Debiteuren frustratie nummer 3: betaaltermijn van 60+ dagen ondanks  nieuwe wet late betalingen die per 1 juli 2017 is ingegaan. Hoe langer een factuur openstaat des te slechter is dit voor jouw order to cash cyclus en liquiditeitspositie. Facturen die te laat (of niet) betaald worden zijn bovendien één van de grootste redenen van faillissementen van bedrijven. Iets wat je moet voorkomen!

4. Het kost veel tijd (en energie)

Goed debiteurenbeheer kost veel tijd. Om ervoor te zorgen dat uw facturen snel (alsnog) betaald worden, dien je bovenop jouw debiteurenbeheer te zitten, duidelijke afspraken te maken en, indien die niet nagekomen worden, meteen actie te ondernemen. En dat kost tijd. Heel veel tijd.

5. Zeuren om je centen

Debiteuren zijn jouw klanten en je wilt de klantrelatie goed houden. Je wilt niet bij hen hoeven zeuren om je centen. En als facturen niet (of te laat) betaald worden, is dit natuurlijk wel een beetje het geval. Als jij hier ook tegenaan loopt is het wellicht verstandig om eens te kijken naar de mogelijkheden voor het uitbesteden van jouw debiteurenbeheer. Wanneer een vreemde jouw facturen na belt, kan die vaak meer gezag uitoefenen en een juiste afstand bewaren (waardoor je nog sneller betaald krijgt ook!). Ondertussen kun jij je concentreren op het uitbouwen van een positieve klantrelatie.

Wil je jezelf deze (en meer) debiteurenbeheer frustraties voortaan besparen? Besteed jouw debiteurenbeheer uit! Voor een relatief lage prijs, neemt Debitan jouw debiteurenbeheer al over. Scheelt jou heel veel tijd, geld en… frustratie!