Home | Debiteuren beheren: een beller is sneller

Debiteuren beheren: een beller is sneller

Je debiteuren beheren gaat verder dan je druk maken over niet betaalde facturen. En het gaat verder dan klakkeloos betaalherinneringen sturen. Debiteurenbeheer gaat om contact met je klant. Om weten of hij tevreden is en waarom hij tevreden is. En vervolgens wil je weten wanneer hij jou gaat betalen. Want met die factuur is het allemaal begonnen. En net als bij veel meer andere redenen waarom mensen contact met elkaar hebben geldt ook voor je debiteuren beheren: een beller is sneller. Pak op die telefoon! 

Debiteurenbeheer, het actieve deel ervan, start eigenlijk bij het versturen van je factuur. Op dat moment gaat de betaaltermijn lopen en die termijn heb je niet voor niets gesteld: daarna wil je je geld hebben ontvangen. Omdat debiteuren ook gewoon mensen zijn, kan het gebeuren dat ze je factuur vergeten. Dat ze even krap bij kas zitten. Of dat ze niet wíllen betalen. Daarom stuur je ze na het verlopen van je betaaltermijn een betaalherinnering. Dat kan ook standaard na 14 dagen zijn, om hen even te herinneren aan het bestaan van je factuur. Kun je gewoon automatisch laten doen in Debitan.

Debiteurenbeheer: nabellen

Het kán gebeuren dat ook die betaalherinnering over het hoofd wordt gezien. Al dan niet bewust. De enige juiste optie is dan om gewoon even de telefoon te pakken. Wanneer je je klant spreekt, begin je met een vriendelijk praatje. Zie het als een netwerkmomentje tijdens het debiteuren beheren. Oh en nu je hem toch aan de telefoon hebt: ‘Heb je mijn factuur in goede orde ontvangen?’ Voor hem is dit de que om zelf met een verklaring te komen voor het uitblijven van de betaling. Misschien is ‘ie niet tevreden. Dan kun je dat meteen oplossen. Of misschien heeft hij zijn liquiditeit even niet op orde? Dan kun je hem, als hij ondernemer is, nog wijzen op Factuur Financiering, eventueel. Maar de juiste vervolgvraag voor jou is dan: wanneer ga je me wél betalen? Zo kun je een betalingsregeling afstemmen, bijvoorbeeld. En nu weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Laat ons je debiteuren beheren

Misschien word je wel heel ongemakkelijk van nabellen. Snappen we, want dat hebben heel veel mensen! Daarom doen wij het debiteurenbeheer voor heel veel bedrijven. Zij laten het debiteuren beheren aan ons over en wij storten ons vol enthousiasme en liefde op hun klanten. Dat doen we eigenlijk om dezelfde manier als hierboven. Even kletsen, even informeren, oplossingen zoeken waar nodig én duidelijkheid krijgen over die betaling. Want zou kunnen wij jou weer op de hoogte houden van de stand van zaken. En terwijl wij jouw debiteuren beheren, kun jij je volledig focussen op je eigen core business. En meer geld verdienen. Dan kun jij je facturen tenminste wél op tijd betalen!

Wil je meer weten over het automatiseren of uitbesteden van je debiteurenbeheer? Plan een vrijblijvende kennismaking met ons!