Feestdagenupdate 🎄🎅 Vrijdag 20 december sluiten we om 15.00 uur vanwege ons teamuitje. Vrijdag 27 december zijn we gesloten. Vanaf maandag 30 december gaan we weer aan de slag met je vragen en e-mail! Fijne feestdagen!

Home | #stapjeharder: De eerste stapjes in het nieuwe jaar

#stapjeharder: De eerste stapjes in het nieuwe jaar

De eerste stappen zijn gezet! 2022 is van start en we komen samen lekker op tempo. De feestdagen zijn voorbij en een heel nieuw jaar ligt voor ons. En dat is de perfecte gelegenheid om orde op zaken te stellen in je debiteurenbeheer en grip te krijgen op je cashflow. Want wanneer jij de touwtjes in handen hebt, ben je gedoe met je klanten en betalingsproblemen een stap voor.

Heb jij zakelijk goede voornemens? Sneller je crediteuren betalen, bijvoorbeeld, of meer tijd besteden aan de relatie met je klant? Wanneer je je debiteurenbeheer gaat automatiseren kan het allebei. En meer!

Dat zit zo: als je je debiteurenbeheer automatiseert, gaat, nadat je je factuur verstuurt, automatisch de workflow lopen. Dat betekent dat er na een vooraf ingestelde periode automatisch een betaalherinnering naar je klant gaat. Als hij nog niet betaald heeft tenminste. Daar heb je geen omkijken naar. Betaalt je klant nog steeds niet? Dan krijg je een reminder om hem even te bellen. Zo kun je hem meteen extra aandacht geven. Waarom wil hij niet betalen? Wat is ervoor nodig om hem wel te laten betalen?

Meer betalende klanten = meer speelruimte

Heel veel klanten betalen echter al snel na een betalingsherinnering. De factuur was gewoon aan hun aandacht ontsnapt. Dat betekent dat de meeste facturen al binnen 3 weken betaald kunnen zijn. En dat komt jouw cashflow ten goede! En als je inkomende geldstromen op gang blijven, kun jij je crediteuren sneller betalen. Ook heb je dan meer ruimte voor investeringen of quality time met je personeel. Ook heel belangrijk!

Klantenservice: luisteren is de eerste stap

Het kan natuurlijk zo zijn dat je klant niet betaalt omdat hij absoluut niet tevreden is. Klantenservice kan je hier redden. Een goed gesprek met je klant is de eerste stap. Dat maakt al veel duidelijk voor jou en geeft hem het gevoel dat er naar hem geluisterd wordt. De volgende stap is samen zoeken naar een oplossing. Je wilt natuurlijk dat je klant gewoon betaalt, maar liever nog dat hij tevreden is. Tevreden klanten betalen sneller én komen weer terug. In Debitan kun je, behalve de openstaande facturen, precies zien wat de status is per klant. Wanneer er een dispuut is, omdat hij niet tevreden is, kunnen jij en je collega’s zien wie de klant heeft gesproken en welke afspraken er zijn gemaakt. Zo kunnen jullie samen werken aan een hoger serviceniveau en onder aan de streep dus meer tevreden klanten.

De volgende stap: uitbesteden

Maar misschien denk je na de eerste stappen wel: ik heb hier geen tijd voor (of zin in). Dat kan! Maar dat betekent niet dat je cashflow verloren is. Je debiteurenbeheer én je klantenservice kun je ook uitbesteden. Een vaste debiteurenbeheerder van Debitan neemt jouw werk uit handen en maakt zich hard voor sneller betaalde facturen en een goede relatie tussen jou en je klant. Daarbij maken we geen onderscheid tussen grote bedrijven en kleine. Ook als je maar enkele facturen per maand verstuurt, kun je je debiteurenbeheer uitbesteden. Dat is maatwerk bij iedere stap. En jij houdt nog steeds de grip op je klanten en je cashflow, want via onze software heb je real time inzicht in de gang van zaken.

Wat is jouw volgende stap?