Haal jij deze twee nog wel eens door elkaar? Je bent niet de enige. Veel mensen denken namelijk dat een debiteurenbeheerder en incassobureau hetzelfde zijn. Er zijn echter wel degelijk verschillen. Sterker nog: een debiteurenbeheerder voorkómt dat je naar een incassobureau moet. Hieronder 3 verschillen tussen een debiteurenbeheerder en een incassobureau.
1. Het waarom
Waar een incassobureau vooral op een vriendelijke doch duidelijke manier aan een debiteur ‘vraagt’ of hij ‘alsjeblieft wil betalen’, kijkt een debiteurenbeheerder eerder naar de vraag waaróm een rekening nog niet betaald is. Als je de reden weet, kun je er namelijk ook wat aan doen! Een ervaren debiteurenbeheerder die met deze insteek de ‘wanbetaler’ belt, weet vaak samen met de debiteur alsnog tot een passende oplossing te komen (en dus de betaling in gang te zetten).
2. Het wanneer
Daarnaast zit er ook een verschil in het moment waarop er contact wordt gezocht met de debiteur. Waar een incassobureau vaak als laatste redmiddel wordt ingezet alvorens het naar de rechter gaat, begint debiteurenbeheer al voordat je een overeenkomst aangaat met de klant. Voorbeelden hiervan zijn het maken van duidelijke afspraken (over o.a. de betalingstermijn) en het vooraf checken van je klanten. Ook het hele facturatieproces en de opvolging hiervan valt allemaal onder debiteurenbeheer. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat debiteurenbeheerder samenvalt met aftersales. Wanneer je jouw debiteurenbeheer op orde hebt, zul je geen incassobureau nodig hebben. (Uitzonderingen daar gelaten.)
3. Het hoe
Ook de manier waarop een debiteurenbeheerder de klant/debiteur benadert verschilt als dag en nacht met die van een incassobureau. Omdat debiteurenbeheer al veel eerder begint, is het ook niet nodig om op een dwingende (incasso) manier met klanten te mailen en bellen. Een debiteurenbeheerder ziet jouw klanten ook echt als klant en benadert ze dan ook op die manier: een klantvriendelijke wijze. Een ervaren debiteurenbeheerder weet maar al te goed dat het uitblijven van een betaling lang niet altijd met opzet is. En met een vriendelijk belletje bereik je veel meer. Als een klant jou mag, zijn ze namelijk veel eerder geneigd te betalen. En wie weet komen ze dan ook nog eens bij je terug!