Het is de schrik van elke ondernemer: klanten die, ondanks verschillende herinneringen, niet betalen. Daarom is het goed om je te realiseren dat je al aan begin van het traject diverse zaken goed kunt inregelen om een vervelend einde van een opdracht te voorkomen. Met deze 3 tips kun jij wanbetaling voorkomen:
1. Check vooraf met wie je zaken doet
Er zijn een aantal mogelijkheden om de kredietwaardigheid van je klant vooraf te checken, zodat je op basis van onweerlegbare feiten kunt besluiten om al dan niet met de klant in kwestie in zee te gaan. Eén van de manieren is om een kredietrapport op te vragen van de betreffende klant. Dit kan via Debitan. Een kredietrapport (credit report) is een rapport dat op basis van verschillende bronnen en analyses inzicht geeft in de kredietwaardigheid van een bedrijf. Op basis van de informatie uit het kredietrapport kan een aanvrager beslissen om wel of niet in zee te gaan met een klant, welke risico’s daaraan verbonden zijn en welke voorwaarden het beste passen bij een eventuele samenwerking.
2. Durf om een aanbetaling te vragen
Wanneer een klant een sterk gepersonaliseerd product bij je koopt of een grote aankoop doet, dan is het legitiem om een aanbetaling te bedingen. Op die manier scheid je al direct op grove wijze het kaf van het koren: een klant die geen aanbetaling kan doen heeft immers problemen met zijn liquiditeitspositie. En dat geeft weer een beeld over de kans dat er netjes op tijd terugbetaald wordt. Bij verkoop aan een consument mag je tot maximaal 50% van het aankoopbedrag om een aanbetaling vragen. Bij verkoop aan een zakelijke afnemer gelden hier geen regels voor. Mocht een klant bezwaar hebben omdat zijn risico nu groter wordt (bijvoorbeeld wanneer jij failliet gaat) vertel hem dan over de mogelijkheden om jeonderneming te checken via Debitan.
3. Wanbetaling voorkomen met goed debiteurenbeheer
Consequent beheer van je debiteuren verkleint de kans op oninbare vorderingen enorm. Wanneer klanten merken dat je focus ook op je uitstaande vorderingen ligt, dan helpt dat absoluut mee om tijdig betaald te krijgen. Bedenk je ook dat niet elke niet-betalende klant per definitie een kwaadwillende wanbetaler is. Soms loopt er administratief iets mis, op andere momenten is er onduidelijkheid over de factuur. Neem daarom altijd eerst telefonisch contact op, zodat je weet wat iemands beweegredenen zijn. Werkt dit niet? Kies dan voor schriftelijk herinneren, in steeds strengere toon met uiteindelijk de melding dat er een incassotraject wordt opgestart als er niet snel betaald wordt.
Kijk, in de ideale wereld betaalt iedereen op tijd. Altijd. Dat willen bereiken is een utopie, maar met bovenstaande tips kom je wel een stuk dichterbij. Nog vragen? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee. Liever onze koffie proberen? Kom langs en vertel je verhaal.