Home | Uit de week van thuisdebiteurenbeheerders: kinderen, katten en klanten

Uit de week van thuisdebiteurenbeheerders: kinderen, katten en klanten

Zo midden in de Coronacrisis lijkt het wel alsof alles een beetje tot stilstand is gekomen. Wij houden daar helemaal niet van. Geld moet rollen tenslotte. In ieder geval voor onze opdrachtgevers! Even zonder dollen: we begrijpen heel goed dat deze periode voor heel veel bedrijven en zzp’ers een drama is. Als je je zaak gedwongen moet sluiten en dus geen inkomsten hebt. Wanneer je je leveranciers of vaste lasten moet betalen of de salarissen van je personeel en dat dus niet lukt zonder geld. Dan zit je niet te wachten op debiteurenbeheerders die aan je hoofd lopen te zeuren. Gelukkig zeuren wij ook helemaal niet en is ‘nee’ ook een antwoord. Wat belangrijk is, is contact houden met alle debiteuren. Dat we allemaal weten waar we staan in deze gekte.

Een greep uit onze afgelopen week.

Maandag

We werken allemaal thuis en dat is even wennen. Ook voor onze gezinsleden. Sophie zit met een klant aan de lijn en is even vergeten de deur van haar werkkamer dicht te doen. Tot er van beneden opeens een luide roep klinkt: ‘Papa, ik moet echt heeeeeel nodig poepen!’ Waarop ze aan de andere kant van de lijn een klein gniffeltje hoort. Tja, when nature calls… en je kinderen.

Dinsdag

Marianne is opgetogen. Ze spreekt de hele dag door diverse debiteuren en ze heeft al een aantal keer goed nieuws gekregen. Voor ons dan. Veel mensen komen er nu eindelijk aan toe om achterstallig onderhoud te plegen. Ook aan hun administratie! Ze werken stapels brieven weg en brengen weer orde aan in de boekhouding. Logisch gevolg: betalingen!

Woensdag

Laura spreekt veel debiteuren die in de problemen zitten. Ze doen er alles aan om te blijven bestaan. Ze zetten hun schouders eronder om inkomsten te krijgen én hun facturen te betalen. En toch blijven ze vriendelijk. Respect!

Donderdag

Nathalie ontvangt een mail van een horecabedrijf dat haar verwijt: ‘Schandalig dat jullie nu een ingebrekestelling sturen naar de horeca.’ Nou is die ingebrekestelling natuurlijk niet van iets van de afgelopen weken. Dus ze stuurt terug: ‘Het gaat hier om een factuur van januari. Een beetje flauw om de coronacrisis als excuus te gebruiken.’ Ze stuurt meteen een iDeallink mee en de betaling wordt dezelfde dag nog voldaan. Ook weer geregeld. Het kan te gek ook natuurlijk.

Vrijdag

We merken dat mensen al langzaam een beetje wennen aan de gekke periode. Of juist niet? Misschien beginnen we onszelf wel in de weg te zitten. Laura heeft een mevrouw aan de telefoon die het van zichzelf irritant vindt dat ze nog niet heeft betaald. Ze gaat nu de vervallen én de nog niet vervallen factuur betalen. Daar kunnen wij niets op tegen hebben natuurlijk. Maar het is wel belangrijk dat we allemaal ook een beetje lief voor onszelf zijn! Het is allemaal al moeilijk genoeg!