Elke dinsdag hebben wij debiteurendinsdag. Wij vinden dinsdag namelijk de perfecte dag om je debiteurenstand eens na te lopen en actie te ondernemen waar dat nodig is. In onze social media posts geven we op dinsdag altijd een tip om je te helpen je debiteurenbeheer meer te structureren en onder controle te houden. Ook heel fijn voor mensen die niet ons systeem gebruiken, maar wél debiteuren hebben. De tip van afgelopen week was dingen bespreekbaar te maken. Een tip die zowel voor debiteuren als crediteuren belangrijk is.
Maak het bespreekbaar
Nu, tijdens de Coronacrisis, komen veel bedrijven en particulieren financieel in de knel te zitten. Inkomsten verminderen of vallen weg en daardoor kunnen niet alle rekeningen worden betaald. Als crediteur moet je hier begrip voor hebben. Natuurlijk is het niet leuk als je facturen niet betaald worden; je moet zelf tenslotte ook weer facturen betalen. Maar je debiteur heeft er in de meeste gevallen ook niet om gevraagd. Wanneer je weet van de situatie van je debiteur, kunnen jullie samen oplossingen bedenken om, bijvoorbeeld met deelbetalingen, alsnog de factuur voldaan te krijgen. En andersom is het ook goed om je probleem te delen met je crediteur, die geld van jou ontvangt. Door het bespreekbaar te maken, voorkom je dat schulden oplopen. Voor alle partijen.
Laat het niet oplopen
Woensdag 1 april kwam de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) met de oproep om vooral contact op te nemen met de deurwaarder wanneer je een brief van hen ontvangt. De deurwaarder zal vervolgens samen met de debiteur bekijken naar de mogelijkheden. Zo hopen ze te voorkomen dat de schulden van de debiteuren oplopen. Als de deurwaarder in beeld is, staan facturen vaak al een tijd open. In veel gevallen kun je dit voor zijn, door direct vanaf de factuur contact te houden met je debiteur of je crediteur. Dus wanneer je een factuur ontvangt en je weet dat het je waarschijnlijk niet lukt om te betalen, schaam je niet (je bent tenslotte niet de enige) en neem contact op met de afzender. Leg de situatie uit en vraag om een regeling. Als crediteur kun je daar in deze tijd eigenlijk alleen maar begripvol mee omgaan. Houd de communicatiekanalen open en houd rekening met elkaar. Zo komen we samen de crisis door.