Je leest er al jaren over: van offline naar online. Van online boodschappen tot je gehele woonkamer opnieuw inrichten. En zo geldt dat ook voor debiteurenbeheer. Automatisering en digitalisering van administratief werk is genormaliseerd. En juist dat is de afgelopen jaren in een sneltreinvaart gebeurt. Het betaalproces is bij Nederlandse organisaties beter ingericht dan ooit tevoren. Hoe dat kan? Simpel! Automatisering en uitbesteden.
En laten we dan maar meteen met de deur in huis vallen. Corona heeft natuurlijk wel wat roet in het eten gegooid. Toegegeven, vandaag de dag domineert nog steeds de onzekerheid van de pandemie het betaalgedrag. En neem je het iemand kwalijk? Nee natuurlijk niet. Iedereen heeft ermee te maken gehad. En juist daarom is het noodzaak het vanaf nu goed op te pakken.
Alle debiteurensmoesjes die ervan oudsher voor zorgden dat de facturen veel te lang open bleven staan, zijn namelijk uit de weg geruimd. En dat onderbouwen we maar al te graag met de Fintech Barometer. Voor wie hem toch niet kent: de Fintech Barometer is een uitgebreid jaarlijks onderzoek onder financieel professionals in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. En dat levert interessante bevindingen op (Onguard, 2021):
Het goede nieuws wat we hieruit moeten halen is dat, ondanks corona, het interne proces bij klant met de dag steeds soepeler verloopt. De verklaring hiervoor zorgt voor een nog grotere glimlach: financiële afdelingen hebben hun administratie schijnbaar steeds strakker op orde! En om er nog een paar cijfers tegen aan te gooien. Waar in 2019 bij 25% van te late betalingen foutieve facturen een rol speelde, is dat in 2021 nog maar bij 11% het geval. De administratie is dus echt steeds beter op orde.
En dit alles gebeurt niet van de een op de andere dag. Er liggen jaren van ontwikkeling op tafel. Automatisering en digitalisering is de norm geworden, en zo ook bij ons: Debitan. Wil je weten hoe wij technologie inzetten om jou te ondersteunen? Download dan nu onze onepager: