Is het borstklopperij? Wij zien het liever als feedback. En dat mag zéker opbouwend zijn! Ieder bedrijf zou het moeten doen als je het ons vraagt. Zie het als een stukje after sales. Wij vragen onze klanten na verloop van tijd of we ze mogen bellen voor een review. In het telefonische interview dat volgt vragen we hen naar hun ervaringen en verbeterpunten. En dat doen we in het belang van onszelf, maar ook van onze (toekomstige) klanten!
Tegenwoordig koopt bijna niemand meer zomaar iets. Reviews zijn, naast de tips uit je omgeving, onmisbaar bij het maken van de juiste keuze wanneer je iets nieuws koopt. Tenslotte kunnen producenten heel veel zeggen over hun product of dienst; uiteindelijk zijn het de gebruikers die weten of en hoe iets bevalt. En dat geldt niet alleen voor die tv of keukenmachine, maar ook voor debiteurenbeheer en óók voor jouw product of dienst!
Review als referentie
Reviews zijn dus belangrijke referenties voor potentiële klanten. Wanneer klanten hun ervaringen, inclusief plus- en minpunten delen, kunnen anderen dit gebruiken voor hun eigen beslissingstraject. Als bedrijf ben je heel blij met een positieve review: het bevestigt dat je goed bezig bent. Het is waardevolle content om te delen: “We zeggen het niet alleen, maar we dóen het ook.” In ons nuchtere landje wordt het al snel gezien als borstklopperij, maar je mag zéker trots zijn op wat je doet. Je werkt er toch hard voor?
Review als startpunt
In een reviewinterview vragen we altijd of er nog dingen zijn die beter kunnen. Missen klanten nog iets? Zijn ze ergens niet tevreden over? Is er iets voorgevallen? Deze input vinden we óók heel fijn, omdat we hier mee aan de slag kunnen. Het is het startpunt van verbetering. Van opbouwende kritiek kun je leren. Je wilt toch zorgen dat je dit niet nog een keer te horen krijgt. Elke vorm van feedback is belangrijk. En als je er niet naar vraagt, kom je er vaak toch niet achter.
Review als after sales
Wij zien debiteurenbeheer als after sales instrument en eigenlijk kun je een review daar ook prima voor gebruiken. Natuurlijk, als klanten direct betalen na het ontvangen van de factuur, spreek je ze vaak niet meer. Als je moet nabellen om je factuur betaald te krijgen is dat al een kans om eventuele problemen om te lossen. En dat geldt ook voor een review. Je vraagt hem op de man af of hij tevreden is, wat positief is opgevallen, maar ook waar hij niet blij mee is. Zo kun je meteen actie ondernemen als dat nodig is. Je klant voelt zich serieus genomen en de kans dat hij nog eens terugkeert is natuurlijk groter dan wanneer hij na een slechte ervaring denkt: “Laat maar zitten!”
Zie een review dus niet zomaar als borstklopperij. Zie het als een verlengstuk van je dienstverlening, dat je kunt gebruiken voor je interne processen, maar ook voor je marketing. Als je het goed doet tenminste!
Wil jij gebeld worden voor een review? Laat het ons weten!