Elk mens is anders. Dat weet iedereen. Maar als je eenmaal écht beseft wat het betekent dat elk mens anders is, dan gaan er deuren voor je open. Misschien zie je voor het eerst dat ook jouw klanten allemaal verschillende individuen zijn die ieder op hun eigen manier vragen om een persoonlijke benadering. Want uiteindelijk is het nog altijd de toon die de muziek maakt. En dat geldt ook voor telefoontjes waarin gevraagd wordt om nu toch ein-de-lijk die openstaande factuur te betalen.
Geloof in de glimlach
Een klant, en dus ook een niet-betalende klant, voelt aan de andere kant van de lijn haarfijn aan met welke stemming je hem of haar belt. Pas daarom eens deze werkwijze toe: glimlach als je belt. Natuurlijk voelt dat in het begin wat onwennig en maken je collega’s zich in het begin lichtelijk zorgen over je gemoedstoestand, maar dat gevoel is al snel over als je merkt dat de mensen die je spreekt positiever zijn omdat ze zich begrepen en gewaardeerd voelen. Realiseer je daarnaast goed dat elke sector, zonder te generaliseren, een ander type mens in zich huist. Een bouwbedrijf heeft een andere manier van communiceren dan een advocatenkantoor en het hotelwezen is weer totaal anders dan een productie-omgeving. En dat vraagt als vanzelf om een andere, meer klantgerichte manier van communiceren.
De kern
De kern is in dit geval ook letterlijk de kern: kom tot het diepste niveau van die klant. Weet wie ze zijn, wat ze prettig vinden (of juist niet) en handel ernaar. Ook als je belt omdat men niet op tijd is met het betalen van facturen. Je zult versteld staan van de resultaten. Klanten zijn ook maar gewoon mensen. Kies de juiste toon en maak muziek. Zonder valse noten. En dan? Dan ontstaat er plots zomaar een helder muziekstuk mét een prachtig slotakkoord.