Gewoon iemand spreken. Het lijkt zo gewoon, maar veel debiteuren hebben er serieus moeite mee om de mensen aan de lijn te krijgen die ze willen spreken. En dat heeft dan vaak tot gevolg dat ze hun facturen niet betalen, omdat ze niet tevreden zijn. Zo’n communicatiedingetje dat je prima kunt ondervangen met goed debiteurenbeheer!
Nathalie beheert de debiteuren voor bedrijf T. Daar is ze elke week mee bezig, dus ze is vertrouwd met de materie en de debiteuren. Vandaag spreekt ze meneer W, die een automatische incasso heeft gestorneerd. Ze is benieuwd naar de reden voor de storno.
Het gesprek
‘Oh, wat fijn dat ik nu iemand even live spreek!’ zegt de man. “Oh, wat dan?” vraagt Nathalie.
‘Nou, ik heb al een paar keer gebeld naar bedrijf T en dan krijg ik steeds iemand anders aan de lijn. Ze helpen me gewoon niet verder.’
“Maar wat wilt u dan?
‘Nou, gewoon even mopperen.’
“Prima, moppert u maar tegen mij.”
Het blijkt te gaan om een naheffing van bepaalde kosten. Hij stort zijn hele hart uit bij haar.
“Zullen we dan nu een betalingsregeling treffen?”
‘Ja, graag! Fijn dat u mij even hebt aangehoord. Wilt u tegen bedrijf T zeggen dat ze nog een voorbeeld aan u kunnen nemen?’
Uiteraard heeft Nathalie dit gesprek teruggekoppeld met bedrijf T. Het belangrijkste is dat meneer W betaalt, maar het is ook belangrijk dat hij tóch klant blijft bij bedrijf T. Dus voor hen is het zaak om te weten dat de manier van werken die ze nu hanteren, misschien even wat gestroomlijnder moet. Fijn, dat er mensen zijn die gewoon met aandacht naar je luisteren.