Black Friday, Cybermonday, Sinterklaas en de Kerstdagen; allemaal redenen voor mensen om eens goed geld uit te geven. Dat wordt dan ook ieder jaar massaal gedaan. Niet zelden geven mensen daarbij meer uit dan ze op dat moment te besteden hebben. Gelukkig bestaat er zoiets als bestellen op rekening. Ideaal, want zo kunnen ze lekker door blijven bestellen. Minpuntje: betalen moet tóch een keer gebeuren. En daar kom jij dan weer om de hoek kijken, want jij wilt dat die factuur gewoon betaald wordt én moet dus achter je facturen aan. Dat kost tijd, van uitstel komt afstel en jouw cashflow lijdt zo indirect onder de feestdagen. Kan niet toch? Gelukkig kun je dit al heel snel ondervangen en wel op deze manier!
- Maak je facturen duidelijk op.
Neem alle mogelijke drempels weg en maak het zo duidelijk mogelijk. Dit moet je betalen, dat moet je vóór deze datum doen en dat kan op deze manier! Zet eventueel het te betalen bedrag en de vervaldatum in rood! Dat is een alarmerende en dus activerende kleur. - Automatiseer je debiteurenbeheer.
Het liefst gebruik je daarvoor natuurlijk de software van Debitan. Met een systeem voor debiteurenbeheer maar je een workflow op maat. Zo stel je in dat je facturen automatisch worden opgevolgd door een betaalherinnering na een vaste periode. Door te koppelen met je bankrekening weet je het ook meteen wanneer je factuur wél betaald word. Dat scheelt weer verwarring bij zowel jou als je klant! - Herinner direct als de vervaldatum is bereikt.
Is de factuur niet op tijd betaald? Dan stuur je direct een betaalherinnering. Na 14 dagen doe je dat op dag 15. Geef je klant geen kans om je te vergeten! De meeste mensen houden er niet van om te worden herinnerd aan iets dat ze zijn vergeten. Verstuur herinneringen wel altijd, dat is ook belangrijk voor dossiervorming, mocht er een geschil ontstaan met je klant! - Een beller is sneller.
Blijft de betaling uit? Dan kun je op dag 8 na je betaalherinnering eens bellen. Of een appje sturen, als je op die manier communiceert met je klant. Door je klant persoonlijk te benaderen en vriendelijk te informeren hoe het gaat en of de factuur in goede orde is ontvangen heb je meteen een contactmomentje. Als je klant nog niet heeft betaald omdat hij ergens niet tevreden over is, zal hij je dat nu laten weten. - Besteed je debiteurenbeheer uit.
Debiteurenbeheer kost tijd, zelfs als je het automatiseert zul je toch iedere dag even checken hoe de vlag erbij hangt. Wil je het helemaal loslaten en gewoon vertrouwen op een gezonde cashflow? Dan kun je je debiteurenbeheer ook uitbesteden aan onze specialisten. Zij houden de boel in de gaten, mailen en bellen na en nemen contact met jou op wanneer dat nodig is. Allemaal uit naam van jouw bedrijf, tenzij je dat zelf liever anders hebt. Jouw debiteurenbeheer is maatwerk voor ons!
Wil je meer weten over debiteurenbeheer automatiseren of uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden en kunnen een demo geven van ons systeem.