Home | Je DSO verlagen in 5 stappen

Je DSO verlagen in 5 stappen

Hoe staat jouw DSO erbij? De Days Sales Outstanding, DSO dus, is een meetinstrument om te betalen hoe lang het gemiddeld duurt voor je facturen betaald worden het versturen ervan. Het moge duidelijk zijn dat een hoge DSO niet wenselijk is. Dan lever je je product of dienst eigenlijk op krediet aan je klant en dat komt je cashflow niet ten goede. Je DSO verlagen is dus eigenlijk een doorlopend actiepunt.

DSO verlagenIs mijn DSO te hoog?

Je DSO is de som van het openstaande factuurbedrag / de totale waarde van verkopen x de periode in dagen. Een DSO tot 45 dagen is vrij acceptabel, maar daarna wordt het hard minder. Daarom is het belangrijk om zelf de controle te houden over de debiteurenadministratie en snel te schakelen wanneer dat nodig is. Dat is beter voor je cashflow én voor de relatie met je klant.

Je DSO verlagen in 5 stappen

  1. Factureer direct na oplevering of levering: smeed het ijzer wanneer het heet is. Je klant is jou nu écht nog niet vergeten.
  2. Zorg voor duidelijke facturen die alle belangrijke informatie bevatten, inclusief contactinformatie bij vragen: je factuur moet meer vragen beantwoorden dan oproepen. Zo kan je klant niet anders dan snel betalen.
  3. Bied je klant laagdrempelige betaalopties, zoals een betaallinkje: haal alle drempels weg. Met één muisklik die factuur betalen en door. Dit hangt soms af van je klant. Anderen prefereren automatische incasso, creditcard of PayPal. Stem betaalopties af op je klanten.
  4. Verstuur betaalherinneringen direct wanneer de factuur vervallen is: je klant is nu te laat met betalen, dus daar mag je hem best op wijzen. Zo geef je hem niet de kans jou en je factuur te vergeten.
  5. Betaalt je klant niet? Bel hem op. Dit is vaak de snelste manier om eventuele problemen op te lossen. Een beller is sneller. Blijf vriendelijk en geduldig en stel je oplossingsgericht op.

Je DSO verlagen door je debiteurenbeheer uit te besteden

Een hoge DSO kan ook komen doordat in een bedrijf onvoldoende aandacht is voor het debiteurenbeheer. Dat is helemaal niet vreemd, want de dagelijkse bedrijfsvoering vraagt al je aandacht. Het is echter wel slecht voor de cashflow, want een hoge DSO betekent vaak een instabiele cashflow. Dat heeft een negatief effect op het bedrijf, want het kan je in financiële problemen brengen. Als in het bedrijf onvoldoende capaciteit is om de debiteurenadministratie adequaat op te pakken, is het slim om het debiteurenbeheer uit te besteden. Onze specialisten doen de hele dag niet anders dan de debiteurenadministratie van onze klanten beheren en het contact onderhouden met de klanten van onze klanten. In de software van Debitan wordt het proces grotendeels geautomatiseerd in efficiënte workflows. Wanneer het nodig is wordt een klant telefonisch benaderd. Dit gebeurt altijd op een menselijke en vooral vriendelijke manier. De relatie van onze klant met zijn klant staat voorop en bovendien gaan we graag uit van het goede van mensen. Samen zoeken we naar een oplossing, spreken we een betaalregeling af en zorgen we ervoor dat de openstaande factuur alsnog snel betaald word. Ook zo kun je je DSO verlagen, zonder dat het je veel tijd hoeft te kosten.