Debitan is groeiende. We krijgen steeds meer nieuwe klanten die hun debiteuren aan ons toevertrouwen. Daarom hebben wij onlangs een nieuwe debiteurenbeheerder aangenomen. Maak in dit interview kennis met Anouk!
Anouk, zou je iets over jezelf willen vertellen?
“Ik ben nu ongeveer één week werkzaam bij Debitan. Ik vind het leuk en uitdagend werk! Ik heb Commerciële Bedrijfskunde in Alkmaar gestudeerd. Nadat ik ben afgestudeerd, ben ik dankzij een vriendin terechtgekomen bij een bedrijf waar de functie debiteurenbeheerder open stond. Ik vond het zo’n interessante functie dat ik dat ben blijven doen. En ondertussen heb ik al 22 jaar ervaring als debiteurenbeheerder!”
Waar vind je de uitdaging bij Debitan?
“Om zo snel mogelijk de vervallen facturen betaald te krijgen. Het is in het belang van onze klanten dat de facturen zo snel mogelijk betaald worden. Meestal is een telefoontje van mij of een van mijn collega’s al genoeg om iemand te herinneren aan zijn of haar achterstallige betaling en vaak wordt deze meteen betaald. Is dit niet het geval, dan probeer ik een betalingstoezegging te krijgen. Dit houd in dat de persoon in kwestie toezegt dat hij zal betalen binnen een bepaalde datum.
Ook onderneem ik actie indien een debiteur zich niet aan de betalingstoezegging houdt. Zo kan ik ervoor zorgen dat de betaling wordt overgelaten aan een incasso. In sommige gevallen kan ik ook langsgaan bij een debiteur als telefonisch contact niet wordt beantwoord.”
Wat zijn jouw specialiteiten?
“Ik ben heel gedreven aan de telefoon. Door gerichte vragen te stellen kom ik er al snel achter waarom de factuur nog openstaat. De reden waardoor een factuur nog openstaat kan enorm verschillen, en onwil is lang niet altijd de reden! Ik probeer pas de telefoon op te hangen nadat we samen tot een oplossing gekomen zijn. Soms is het namelijk niet mogelijk voor de debiteur om een factuur in één keer te betalen, maar kan er wel een maandelijks bedrag betaald worden. Zo kan de factuur alsnog voldaan worden!”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Als ik het kantoor binnenkom controleer en beantwoord ik eerst mijn e-mail. Daarna verwerk ik de gedane betalingen zodat we helemaal up-to-date zijn! Dit is belangrijk zodat we geen debiteuren bellen die hun facturen al betaald hebben. Zodra ik dit geregeld heb, begin ik met bellen. Ik bel iedereen van wie de factuur nog openstaat en ik probeer bij iedereen een betalingstoezegging te krijgen. ’s Middags print ik betalingsherinneringen en aanmaningen uit en als de dag erop zit, doe ik die onderweg naar buiten nog even op de post.”