Home | Grensoverschrijdend gedrag? Blijf bij je betaaltermijn!

Grensoverschrijdend gedrag? Blijf bij je betaaltermijn!

Grensoverschrijdend gedrag is wel een beetje hét woord van dit decennium. Vaak heeft het te maken met zaken van seksuele of sociale aard. Maar eigenlijk is ieder gedrag dat niet strookt met jouw persoonlijke of zakelijke grenzen grensoverschrijdend. Een klant die zich niet houdt aan jouw betalingstermijn, bijvoorbeeld, die gaat in feite over jouw grens heen. En daarom is het zo belangrijk dat jij je grenzen héél duidelijk stelt én bewaakt. Zodat je niet tot Sint Juttemis of welke dag dan ook hoeft te wachten. Tot hier en niet verder!

Communiceer je betaaltermijn duidelijk

Stap één van je zakelijke grenzen aangeven, is het tijdig communiceren van je betaaltermijn. Dit kun je al doen in je algemene voorwaarden, die je natuurlijk met je offerte meestuurt naar je klant. Gaat hij akkoord met jouw offerte? Dan gaat hij óók akkoord met jouw betaaltermijn. Of dat nu 7, 14, 21 of 28 dagen is. Let op: in Nederland zijn grote bedrijven en de overheid verplicht om MKB-ers binnen 30 dagen te betalen. Voor particulieren is een betaaltermijn van 14 dagen ook niet vreemd. Pas na 30 dagen kun je pas écht verhaal halen. Maar met goed debiteurenbeheer heb je dat helemaal niet nodig!

Bewaak je betaalgrenzen en herinner je klant eraan

Door je debiteurenbeheer gestructureerd aan te pakken bewaak je je eigen betaalgrenzen. Nadat je je factuur hebt verzonden, waar natuurlijk ook een uiterste betaaldatum op staat, herinner je je klant tijdig aan die factuur. Heeft hij na 14 dagen nog niet betaald? Dan stuur je een (automatische) betaalherinnering. Ga er vanuit dat hij je factuur gewoon over het hoofd heeft gezien, maar blijft op je strepen staan. Na 21 dagen zou je hem eens kunnen bellen (of appen, als dat bij jullie communicatie past). Is je factuur goed ontvangen? Heeft hij de herinnering ook gehad? Wanneer kun je de betaling verwachten? Als een echte grensbewaker loop je heen en weer, waakzaam en uh dienstbaar. Gaat je klant over je grenzen heen? Oftewel: betaalt hij niet binnen jouw betaaltermijn? Dan blijf je laagdrempelig contact houden. Een beller is daarbij áltijd sneller.

Laat Debitan jouw grenzen bewaken

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Je grenzen bewaken kan best ingewikkeld zijn. En hoe meer klanten je hebt, hoe meer je alert moet zijn. Door je debiteurenbeheer te automatiseren bespaar je jezelf al veel tijd, omdat je herinneringen automatisch worden verzonden. Je kunt ook nog een stap verder gaan en onze debiteurenbeheerders jouw grenzen laten bewaken. Wanneer je je debiteurenbeheer uitbesteedt, houden wij jouw facturatie en opvolging in de gaten. Wij houden het contact met je klant en zorgen ervoor dat hij tevreden en met een goed gevoel jouw factuur betaalt. Zo is debiteurenbeheer tegelijkertijd relatiebeheer, after sales én je cashflow op orde houden. Een soort grensgebied, noemen we het maar!