Een tijdje geleden plaatsen we een blog over Good Cop, Bad Cop situaties. Hoe dat in de praktijk gaat, zag ik bij Laura van de week. Zij belde met debiteuren van een administratiekantoor. Bij ons is het zo dat elke klant een vaste debiteurenbeheerder heeft. Laura doet dat dus voor dit kantoor. Elke dag behandelt ze het dossier van deze klant om te zien wat de huidige stand van zaken is. Even de oude facturen langslopen, een extra belletje of een mailtje de deur uit. Over opvallende zaken neemt ze dan contact op met haar contactpersoon bij de klant. Samen zoeken ze het uit.
Na meerdere keren bellen de afgelopen periode, merkte Laura dat ze debiteur W. nu opeens niet meer telefonisch kon bereiken. Toen ze bij het administratiekantoor aangaf dat het telefoonnummer van deze debiteur niet meer werkte, heeft onze klant zelf zijn klant gebeld. Hij vroeg hem hoe het ging en herinnerde hem nog eens aan de factuur. Zo ontdekte hij ook dat dit nummer dus nog steeds in gebruik is. Laura kon de klant van onze klant niet bereiken, omdat hij ons telefoonnummer had geblokkeerd. Zo dacht hij van ons af te komen, blijkbaar. Dit is echter nooit de oplossing, want de betalingsverplichting blijft bestaan.
Laura heeft hem vervolgens met een andere telefoon geprobeerd te bellen en kreeg hem zo alsnog aan de lijn. Doordat debiteur W nu vanaf twee kanten benaderd is over deze openstaande factuur, besloot hij toch mee te werken. Hij had immers geen keus. Inmiddels hebben we een betalingsregeling met hem getroffen en betaalt hij zijn factuur in delen.
Samenspel
Laura zegt hier zelf over: ‘Dit zijn dus situaties waar je achter komt door het spel samen met de klant te spelen. In dit geval kwam onze klant er zo achter dat het nummer van zijn klant nog wél werkte, maar dat hij ons gewoon niet wilde spreken. Zo los je samen zaken op. Good Cop, Bad Cop 2.0 eigenlijk.’