De klant is koning, roepen we graag. Maar geldt dat voor jouw klanten ook? Een koning is namelijk best veeleisend. En als ondernemer, ongeacht de grootte van het bedrijf, heb je het druk genoeg. En om dan óók nog te moeten reageren op alle bevelen van die koning, lijkt misschien wat veelgevraagd.
Maar we weten ook allemaal: de klant bepaalt en betaalt. Je wilt hem te vriend houden en het liefst dat hij als heuse ambassadeur van jouw bedrijf door de wereld gaat. Toch even nadenken over die koninklijke behandeling misschien? Al denken wij dat een stapje harder al snel genoeg is.
Debiteurenbeheer 2.0: service
Debiteurenbeheer draait in veel bedrijven vooral om het ‘binnenhalen’ van betalingen. Maar deze contactmomenten, want daar draait debiteurenbeheer eigenlijk om, kun je veel waardevoller maken. Zie het als customer management of klantenservice. Een standaard betalingsherinnering via de mail of een telefonisch verzoek om betaling kan altijd natuurlijk. Een echt gesprek is veel meer waard. Informeer dus in het gesprek eens of de klant tevreden is of hoe hij jouw product of dienst waardeert. Als klanten niet of laat betalen, heeft dat niet zelden te maken met een gevoel van ontevredenheid en dat kun je hier meteen tackelen. Want is je klant inderdaad niet helemaal tevreden? Dan zoek je samen naar een oplossing. Vervolgens zal hij alsnog jouw factuur betalen en met het goede gevoel dat hij overhoudt aan jullie contact en jouw stapje harder, zal hij sneller nog eens terugkeren. Of, nog beter: zijn positieve ervaringen met jouw bedrijf delen met zijn omgeving. Zo gaat je klant een stapje harder voor jou, nadat jij dat deed voor hem!
Klantenservice en debiteurenbeheer uitbesteden
Wij weten als geen ander dat een stapje harder soms ook een stapje meer tijd kost. Tijd die je misschien helemaal niet hebt. Maar die tevreden klant of ambassadeur; die wil je wel. Daarom kun je er ook voor kiezen je debiteurenbeheer uit te besteden. Onze ervaren specialisten storten al hun geduld en liefde uit over jouw klant. Zij stellen hem de vraag of hij tevreden is en zo ja, wanneer hij dan gaat betalen. En is hij niet tevreden? Wat is er dan nodig om hem alsnog tevreden te maken? In overleg met jou wordt de juiste opvolging afgestemd, waarna je klant betaalt en iedereen zijn eigen weg kan vervolgen. Maar wél een stapje harder natuurlijk.