Feestdagenupdate 🎄🎅 Vrijdag 20 december sluiten we om 15.00 uur vanwege ons teamuitje. Vrijdag 27 december zijn we gesloten. Vanaf maandag 30 december gaan we weer aan de slag met je vragen en e-mail! Fijne feestdagen!

Home | Feature van de maand: classificaties

Feature van de maand: classificaties

Je klant classificeren? Iedere klant is toch even belangrijk voor je? Natuurlijk weten we allemaal dat dat niet zo is. Met de een heb je beter contact als met de ander en de een doet nu eenmaal aantrekkelijkere orders dan de ander. En hun betaalgedrag is ook niet hetzelfde. Daarom mag je best een beetje onderscheid maken tussen je klanten. Krijgen ze allemaal hun eigen speciale behandeling. Daar hebben we onze software voor debiteurenbeheer ook op ingericht. Zo kun je zelf aangeven welke klant welke workflow nodig heeft. Zodat ze allemaal tijdig én tevreden jouw facturen kunnen betalen.

Goud

Je gouden klanten moet je voorzichtig aanpakken. Een klakkeloos verstuurde betalingsherinnering kan voor hen een bron van irritatie zijn. Ze betalen op tijd óf hebben een hele goede reden om dat niet te doen. En als ze dan een algemene herinnering krijgen, voelen ze zich daar niet goed bij. Een fluwelen aanpak werkt het best. Hen kun je beter eerst benaderen met een vriendelijk telefoontje. Even informeren hoe het gaat én of de factuur goed ontvangen is. Vaak is dat effectief genoeg, want als hij ontvangen is dan is dit de reminder en als er een goede reden is om niet te betalen, dan krijg je die ook nu meteen.

Zilver

Op je zilveren klanten is eigenlijk weinig aan te merken. Ze betalen doorgaans keurig op tijd, maar het zijn ook maar mensen. Soms hebben ze een reminder nodig om je factuur even te betalen. Met een vriendelijk mailtje kun je hen herinneren aan de vervaldatum van de factuur. Dan betalen ze hem natuurlijk meteen. En anders bel je er gewoon nog even achteraan. Spreek je hen ook nog even.

Brons

Je bronzen klanten ken je nog niet zo goed of ze hebben meer aandacht nodig, omdat ze het niet altijd even nauw nemen met betaaltermijnen. Wellicht hanteren ze zelf een andere betaaltermijn of hebben ze hun administratie niet helemaal op orde. Kan allemaal, maar jij wilt gewoon je betaling op tijd binnen hebben. Dus na het versturen van je factuur treedt de bronzen workflow in werking, die na de vervaldatum meteen een herinnering stuurt en die jou er tijdig aan herinnert dat je even een belletje moet plegen. Zo zorgen we er samen voor dat je klant ‘gewoon’ jouw factuur betaalt.

Artificiële intelligentie (AI)

Op de achtergrond zijn we AI steeds meer aan het integreren in onze software. Het systeem gaat steeds meer zelf herkennen en invullen. Zo ook de classificatie die bij de klant past. Als iemand altijd op tijd betaalt, dan is het een gouden klant. Maar als die gouden klant een keer een vervaldatum mist, hoeft hij niet meteen naar zilver te worden gezet. Daar gaat AI ons en jou bij helpen. Als je gebruik maakt van de classificaties kun je nog steeds bijlagen, zoals incassomachtigingen, toevoegen in het proces. Ook daarmee krijg je sneller en/of op vaste momenten betaald.

Aanpak op maat

Wanneer je je klanten classificeert, kun je hen een aanpak op maat geven. Je kunt hen aanspreken over de openstaande factuur op een manier die bij hen past. Zo voelen ze zich niet ongemakkelijk of geïrriteerd, maar juist gehoord en begrepen. Tevreden. En een tevreden klant betaalt sneller!

Wil je jouw klanten ook sneller laten betalen met een maatwerk aanpak?


Klik hier!