De zakenwereld en gevoelens. Ze lijken zo ver uit elkaar te liggen. Zakelijk zijn betekent tenslotte dat je hard en feitelijk te werk gaat. Toch? Wij denken daar heel anders over. Juist in deze, toch vaak harde wereld, waarin mensen elkaar makkelijk aan- en afvallen, is gevoel heel belangrijk. Empathie. Jezelf in de schoenen van een ander verplaatsen. Proberen hun gevoelens, verlangens en motivatie te begrijpen. En juist voor bedrijven en in de relatie met hun klanten is het een must om empathie in de praktijk te brengen. Uiteindelijk moeten we elkaar verder helpen. Daar profiteer je allemaal van.
In de maanden dat ik bij Debitan werk, heb ik gezien hoe belangrijk gevoel is. Ook in dit wereldje, dat door veel mensen als zo hard wordt gezien. Veel mensen hebben immers het gevoel dat wij een boos incassobureau zijn, dat belt om te dreigen met maatregelen. Maar zo werkt het helemaal niet. Ten eerste zijn we geen incassobureau, maar juist de stap daarvóór. En ten tweede worden we zelf doodongelukkig van dreigen. Dus wanneer mijn collega debiteurenbeheerders bellen met de klant van onze klant, klinkt dat vaak bijna alsof ze een goede kennis spreken. Vaak kennen ze de contactpersoon bij deze debiteur al persoonlijk en informeren ze even hoe het gaat met de zaak, de kinderen, de partner, etcetera. En gaat het niet goed, dan leven ze mee. Begrip. Empathie.
Verplaats je in de ander
Ook als ze iemand spreken die ze nog nooit hebben gesproken, blijven ze begripvol. Als mensen niet kunnen betalen, heeft dat meestal een reden. Soms zelfs buiten hun schuld. Nee, dat betekent niet dat ze dan niet meer moeten betalen. Dan kijken ze met de debiteur wat er wél kan en treffen ze een regeling. Maar ze leven wél mee. Begrijpen dat het een vervelende situatie is. Stel je voor dat jij in zo’n situatie zou zitten! Betalen moet nog steeds, maar met empathie wordt dit allemaal wel een stuk prettiger. De wereld is al hard genoeg! #doeslief