Bewust leven, duurzaam denken, sustainability. Zomaar wat termen die steeds normaler worden in een wereld die alle kanten op knalt. We zoeken dingen om ons aan vast te houden. Die ons zekerheid bieden. En als we dan lekker zitten, willen we graag dat dat zo blijft. En daar kunnen we zelf voor zorgen. Dat werkt zo voor onze aarde, maar óók voor de relatie met je klanten. En met Debitan ga je duurzaam om met allebei! Hoe dat zit? Komt ‘ie:
Allereerst: wat is duurzaamheid ook alweer?
Zuinig zijn met stroom en water, dat is toch duurzaam? De wereldcommissie voor milieu en ontwikkeling omschrijft duurzaamheid zo:
Ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden, zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.’
De Van Dale definieert duurzaamheid als:
‘Geschikt, bestemd om te duren, weinig vergankelijk.’
In de ideale situatie willen we het allebei: iets waar niemand last van heeft in de toekomst, milieutechnisch gezien (en wij zelf ook niet) en iets dat de investering waard is. Wat lang blijft werken en betrouwbaar is.
Duurzaam met de wereld omgaan
Door processen te digitaliseren en te automatiseren kun je al milieubewuster omgaan met de wereld. Kijk maar naar debiteurenbeheer. Of je al je facturen nou op de post doet (met bomenkap, uitstoot en andere vervuiling die daarbij hoort) of dat je ze per e-mail verstuurt. En dat geldt ook voor de herinneringen en de aanmaningen. Je hoeft niet eindeloos post-its op te plakken met reminders om nog te bellen of te mailen. Geen excelletjes uit te draaien met alle debiteuren die je nog moet nabellen. Om nog maar niet te spreken over de stoom die uit je oren komt als die betaling maar niet komt. En dan hebben we het nog niet eens over hoe duurzaam je omgaat met je spaarzame tijd!
Klantrelaties die eeuwig duren
Nou ja, of je dat wilt, dat weten wij natuurlijk niet. Maar het is wel fijn als de relaties met je klant zo goed zijn, dat er een langdurige relatie is, met daarbij stabiliteit in je cashflow. Door je debiteurenbeheer te automatiseren, ga je al veel irritatie en frustratie uit de weg. Aan beide kanten. Wanneer jij je facturen invoert, gaat de betalingsherinnering na 14 dagen automatisch de deur uit. Of je krijgt een reminder om eventjes te bellen. Op deze manier heb je regelmatig laagdrempelig contact met je klant. Want na de 14 dagen is er nog geen brand, natuurlijk. Je klant kan de factuur even vergeten zijn. Of hij is in de spam beland. Maar doordat jij het vriendelijk vraagt, ben je wél weer even onder de aandacht. De kans dat je klant dan binnen die wettelijke termijn van 30 dagen betaalt, is veel groter.
Mocht je je debiteurenbeheer willen uitbesteden, dan werkt dat trouwens net zo. Wij houden namelijk ook erg van vriendelijke gesprekjes. We hebben zelfs eeuwigdurende relaties met klanten van onze klanten. Sommigen van hen spreken we namelijk maandelijks. En als je mensen zo vaak spreekt, stoot je liever niet extra veel stoom van frustratie uit. Toch?