Elke dag opnieuw bellen we veel verschillende debiteuren voor net zoveel verschillende bedrijven. De reden van te laat betalen heeft een vaak even pragmatische als onterechte reden: ‘wij wachten ook nog altijd op ons geld’, wordt er vaak gezegd. Natuurlijk is het een begrijpelijk antwoord maar uiteindelijk schiet niemand er iets mee op als we op die manier met elkaar in een vicieuze cirkel blijven ronddraaien.
Herinnering als uitstel van betaling?
Een herinnering is het tegenovergestelde van uitstel van betaling, al lijken sommige partijen dit niet helemaal te begrijpen. Wanneer er een herinnering op de fysieke of digitale deurmat valt, dan wordt dit niet zelden beschouwd als nóg een uitstel van zo’n week of 2. Ook jij kent ze vast wel: die debiteuren die pas betalen als de al-ler-laatste herinnering ontvangen is. Houd daarom het aanmaningstraject kort: daar,in dat vroege stadium, begint het opvoeden van je debiteuren al.
Hanteer een duidelijk proces
Verstuur je aanmaningen bijvoorbeeld altijd volgens een vaste frequentie, elke keer na hetzelfde aantal dagen. De ervaring leert dat debiteuren het vervelend vinden om in een korte termijn meerdere aanmaningen te ontvangen. Het gevolg? Debiteuren nemen je serieus en betalen sneller. En voor je het weet heb jij de cirkel van structureel te laat betalen, subtiel maar trefzeker doorbroken.