Hoewel de afgelopen maanden er een beetje raar uit zagen qua wel of niet werken, dan wel thuiswerken, breekt deze week tóch de vakantieperiode aan. Morgen beginnen de schoolvakanties in het noorden. En vakantie is het ultieme excuus voor mensen om hun facturen niet te betalen. Dat geldt zelfs voor bedrijven, want ‘degene die de betalingen doet, is er pas over drie weken weer’. En dat is voor jou heel vervelend, want daardoor lopen de betalingstermijnen op en staat jouw cash flow opeens op de rem. Er bovenop zitten is het devies!
Actieplan tegen vakantiestress
Natuurlijk is het beter om niet alleen in de vakantietijd, maar het hele jaar door je debiteurenbeheer strak bij te houden. Daardoor hoef je nooit te lang te wachten op je betalingen. Blijft het toch de rest van het jaar te veel liggen, dan is het nú tijd voor actie. Zo kun je een week na het versturen van de factuur je klant bellen om eens te informeren of de factuur in goede orde is ontvangen. Zo attendeer je hem weer even op je bestaan. Na 14 dagen stuur je een herinnering via de mail. Na 21 dagen kun je nog eens bellen, om aan te geven dat er een openstaande factuur is en dat je benieuwd bent naar de status ervan. Na 28 dagen kun je dan weer een herinnering mailen, waarna je over kunt gaan op een wat meer dwingende toon. Zo heb je élke week wat van je laten horen. Knappe klant die jou dan nog vergeet!
Houd het zonnig en luchtig
Dit is natuurlijk een behoorlijk strak actieplan. Wat hierin heel belangrijk is, is de toon waarop je communiceert met je klant. Houd het luchtig en zonnig. Probeer geduldig te blijven. En vooral: probeer erachter te komen waaróm er nog niet is betaald. Dat menselijke aspect is wat debiteurenbeheer zo anders en vooral prettiger kan maken. En neem dan geen genoegen met ‘Ja, Janneke is nu op vakantie.’ Want dat is geen reden om niet te betalen. Vraag dan ook door tot je weet wanneer je wél je geld kunt verwachten. Dan is jouw vakantie ook een stuk relaxter!
Fijne zomer!