Debiteurenbeheer is er in de eerste plaats natuurlijk om ervoor te zorgen dat facturen niet te lang blijven open staan. Maar eigenlijk is ons vak veel breder dan dat. We willen uiteindelijk ook zorgen voor een goed gevoel, niet alleen bij onze klant, maar juist ook bij de debiteur zelf! We zijn een soort verlenging van de klantenservice. Bekijk debiteurenbeheer eens als after sales dienstverlening.
De hele dag door spreken we debiteuren van onze klanten. Elk gesprek is daarbij anders en we beginnen altijd met een positieve insteek. Tenslotte kunnen er talloze redenen zijn waarom rekeningen nog niet betaald zijn. We vragen de persoon aan de telefoon naar de status van factuur X en krijgen daar al dan niet een bevredigend antwoord op. Als het nodig is spreken we een betalingsregeling af en we sturen altijd een mail met een iDeal betaallink.
De debiteurenbeheerder met voelsprieten
Soms lopen de gesprekken echter anders. Als we vragen waarom een factuur nog niet betaald is, dan komen er weleens ongenoegens naar boven. De debiteur is dan niet tevreden over de dienstverlening of het product van onze klant, bijvoorbeeld. Of de klant is het niet eens met het gehanteerde tarief. Er kan van alles spelen tussen partijen. In zo’n geval bieden wij een luisterend oor en geven aan het te bespreken en dat we erop terugkomen. Vervolgens nemen wij contact op met onze klant en zoeken samen naar een oplossing.
Op deze manier functioneren we als een soort voelsprieten voor onze klant, want we horen dingen die misschien nog niet besproken zijn. Doordat we zo onvrede weg kunnen nemen en eventuele problemen kunnen oplossen, blijft de relatie tussen de debiteur en de klant goed. Alle wegen naar samenwerkingen in de toekomst liggen nog open. Behalve die openstaande factuur natuurlijk. Die wordt zo snel mogelijk voldaan.
Zelf ontdekken hoe veelomvattend debiteurenbeheer is? Maak eens een afspraak, dan vertellen we je er alles over!