Florian Fröberg – Cucina
‘Ik maakte te weinig tijd voor het debiteurenbeheer. Zéker toen één van mijn collega’s uit de buitendienst wegging en ik in zijn plaats vaker zelf naar klanten toe ging. Ik verloor compleet het zicht op de openstaande facturen. Ik kwam wel facturen tegen die vervallen waren, maar kwam er dan niet aan toe om de bank te checken. En ik wilde voorkomen dat ik ze zou herinneren, terwijl ze al hadden betaald. Dus bleef het weer liggen. En op een gegeven moment duurt het zo lang, dat het alleen maar moeilijker wordt om die openstaande facturen alsnog betaald te krijgen.’
Op de grote hoop
‘Daarnaast hadden we natuurlijk ook nog te maken met de coronacrisis. Mijn klanten zijn allemaal actief in de horecasector. Ze hebben het de laatste twee jaar niet makkelijk gehad. En bij een faillissement krijgt degene die het hardst roept het eerst zijn factuur betaald. Anders kom je op de grote hoop. Dus hier geldt ook dat hoe eerder de facturen en herinneringen verstuurd zijn, hoe groter de kans is dat je gewoon betaald wordt.’
Advies van een klant
‘Ik kwam bij Debitan via Arie-Jaap van Gent, van Van Gent Autoverhuur. We zitten samen bij de ondernemersvereniging en zijn ongeveer even oud en we hebben een goede klik. We hadden het eens over waar we tegenaan liepen in onze bedrijven. Toen ik mijn debiteurenprobleem noemde, vertelde hij over zijn ervaringen bij Debitan. Ik kwam in contact met Serge en toen is het balletje heel snel gaan rollen.’
Duidelijk, snel en accuraat
‘Ik vind de werkwijze van Debitan heel duidelijk en snel. De communicatie met Nathalie verloopt heel prettig. Ze zit er bovenop en helpt mij ook accuraat te blijven. Zo komt mijn eigen debiteurenbeheer ook bij mij altijd bovenaan mijn prioriteitenlijst. Ook ben ik heel erg tevreden over de manier van communiceren met mijn klanten, het tijdig sturen van herinneringen en de betaalafspraken die worden gemaakt.’
Oude facturen toch betaald
‘Waar ik door verrast ben is dat Debitan contact heeft kunnen leggen met klanten die ik eigenlijk allang had afgeschreven. De facturen waren soms al een jaar vervallen en ik had niet verwacht dat die nog betaald zouden worden. En als facturen niet betaald worden, steek ik weinig tijd en energie in mijn klant. Als ik op tijd lever, wil ik op tijd worden betaald en niet hoeven bedelen op mijn geld. Maar het is fijn dat die betalingen nu alsnog binnenkomen én dat ik het contact met die klanten toch weer kan oppakken. Dat schept weer kansen voor de toekomst.’