Debiteuren, crediteuren. Veel mensen haken al af bij alleen deze termen. Ze hebben het liever over klanten en leveranciers. Kopers en verkopers. Wat je wilt. En hoe je ze ook noemt; het zijn precies dezelfde figuren, met dezelfde rechten en plichten. Toch is de relatie tussen een verkoper (laten we hem zo even noemen) en een klant altijd een beetje dubbel. Enerzijds heeft de klant de verkoper nodig, want hij heeft een behoefte. Anderzijds heeft de verkoper de klant nodig, want hij wil geld verdienen met zijn business. De verkoper wil dus dat de klant betaalt en hij wordt natuurlijk een beetje narrig als dat niet gebeurt. En de klant wil als een koning behandeld worden. Anders wordt hij een beetje narrig. Het is een beetje een ‘als kat en muis’-spelletje, waarbij iedereen elkaar heel moet laten. Iedereen moet een beetje water bij de wijn doen om de transactie goed te laten verlopen. De klant krijgt wat hij zoekt, maar daar moet hij dan wel voor betalen. De verkoper moet zo klantvriendelijk mogelijk zijn en krijgt daar dan weer voor betaald. En ergens in dat schimmige gebied daartussen zitten wij, Debitan, met ons goede gedrag.
De klant van de klant van de klant?
Wij werken de hele dag met klanten. Met jou, als onze klant en met jouw klant als onze klant van de klant. Snap je het nog? Wij zien jouw klanten als klanten; niet als nummertje op jouw lijst met openstaande debiteurenposten. De enige manier om mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te krijgen; is ze te behandelen als mensen. Niet als nummertje. Wij willen dat jouw klant nog lang jouw klant blijft. Daar maken we ons hard voor met onze daadkrachtige, maar vriendelijke werkwijze. Of dat echt zo goed werkt? Nou, de laatste tijd gebeurt het vaker dat de klanten van onze klanten meer willen weten over wat wij doen. Om zo hún klanten in beweging te brengen. En hoe verwarrend het ook mag klinken: wij doen niets liever dan de klanten van de klanten van onze klanten mailen en bellen. Want als iedereen betalende debiteuren en een gezonde cash flow heeft; worden we daar met z’n allen beter van. Inclusief al onze klanten!