Altijd leuk wanneer een klant een paar veren in onze **** steekt! Verder hebben we deze week o.a. kennis gemaakt met, eh, zeer aparte voicemails (ook van bedrijven!). Je leest het allemaal in weer een nieuw Dagboek van een debiteurenbeheerder.
Donderdag
Dat onbereikbaarheid of een verkeerde betaling echt lang niet altijd opzet of een smoes is, blijkt vandaag maar weer voor de zoveelste keer. Zo kregen we direct de voicemail van een debiteur die we probeerden te bellen. Debiteurenbeheerder Marianne was de voicemail nog aan het inspreken of we werden alweer teruggebeld door de beste man.
Debiteur: “Ik ben net gebeld, maar ik drukte per ongeluk op ophangen.”
Normaal zouden we dit onder de categorie ‘debiteurensmoezen’ scharen, maar omdat hij ons nu echt meteen terug belde, geven we hem het voordeel van de twijfel. ?
Verder hadden we vandaag een klant aan de telefoon die wel had betaald alleen per ongeluk een verkeerde betalingskenmerk erbij had vermeld, waardoor we de betaling in eerste instantie niet konden vinden. Na hem gesproken te hebben was ook dit probleempje gelukkig snel opgelost. Eind goed al goed.
Vrijdag
Kende jij het voicemail konijn al? Wij nu wel! Toen onze debtor champion Nathalie een timmerbedrijf belde om hen te herinneren aan een nog openstaande factuur, kreeg zij met dit konijn te maken. Ze wilde ons deze vrolijke voicemail niet onthouden en zette snel de telefoon op speaker, waardoor de volgende woorden luid en duidelijk over de werkvloer galmden:
“Hé hallo wie heb ik aan de lijn? Dit is het voicemail konijn.”
(Dit is dus de voicemail van een bedrijf.) Toch jammer dat er geen geluid in dit dagboek zit…
Toevallig nog geen twee uur later kreeg debiteurenbeheerder Nathalie weer te maken met een komische voicemail. Ditmaal van een particulier.
“Goedemorgen, middag of avond. Net op welk tijdstip u belt. Op dit moment kan ik even niet de telefoon opnemen..”
Dit is overigens niet de eerste en enige keer dat we te maken krijgen met, eh, aparte, voicemails. Aangezien we vrij veel bellen, krijgen we ook vrij vaak (jawel!) de voicemail. Bij particulieren is een voicemail zoals hieronder favoriet.
“Hallo? Met [naam] <stilte> Grapje! Dit is mijn voicemail! Haha”
Tja…
Maandag
Bellen is natuurlijk erg makkelijk en aangezien we je bij Debitan altijd zeer vriendelijk en met veel plezier te woord staan, is het helemaal eenvoudig om even snel wat aan ons te vragen. Zo werd debiteurenbeheerder Marianne vandaag gebeld, omdat een debiteur niet wist of de betaallink bij een factuur tót vandaag of tot én met vandaag geldig was.
Marianne: “Heb je de betaallink al geprobeerd?”
[Korte stilte]
Debiteur: “O, eh, hij doet het nog. Nou bedankt.”
Had hij natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, maar we snappen wel dat het soms gewoon leuk is om ons even te spreken. Nou bij deze.
En bám vandaag werd er voor een andere klant van ons weer even een iDeal betaling overgemaakt via de handige betaallink die we mailen bij herinneringen. Op deze manier proberen we het de klanten van onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken om alsnog een betaling te voldoen. En dat het dan zelfs heel makkelijk wordt om ook heel grote bedragen ‘even’ over te maken, bleek vandaag maar weer. De klant raakte echter wel lichtelijk in paniek toen hij ineens zag dat het rekeningnummer niet overeenkwam met die van de betreffende organisatie. Sommige organisaties, waarvoor wij het debiteurenbeheer doen, laten namelijk het geld naar ons overmaken (omdat ze zelf bijvoorbeeld geen Mollie account hebben) en wij maken het dan vervolgens weer over naar hen. De betreffende organisatie belde ons maar even op voor de gemoedsrust van hun klant.
Organisatie: “Klopt het dat jullie zojuist een behoorlijk bedrag via iDeal voor ons hebben binnengekregen?”
Wij: “Ja zeker!”
Organisatie: “Dan gaat het goed! Kunnen wij onze klant weer even geruststellen. Bedankt hoor!”
Dinsdag
Altijd leuk wanneer een klant een paar veren in onze **** steekt! Vandaag hadden we een evaluatiegesprek met één van onze klanten en die waren zeer positief. (Kan natuurlijk ook niet anders.) Sterker nog; het gaat zo goed dat het zelfs hun bank opviel dat hun debiteuren goed betalen. Nog maar weer eens het bewijs dat we dus écht het verschil maken.
Woensdag
Onze debtor jedi Marianne had vandaag te maken met een klant die niet wilde betalen en die het maar vervelend vond dat we hem steeds mailen. Marianne kon echter heel goed onderbouwen waarom we hem precies ‘lastigvielen’. Zo liet ze hem onder andere de overeenkomst zien die hij had getekend en een bevestiging daarvan. Op een gegeven moment kregen we een mail van hem terug waarin stond:
‘Ik heb het even nagekeken en het klopt inderdaad. Graag zou ik een betalingsregeling willen treffen.’
Tja, hij kon natuurlijk ook niet anders. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om je zaken en administratie goed op orde te hebben.