Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Telefoonnummer

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Telefoonnummer

telefoonnummer

Deze week kregen we te maken met debiteuren die maar wat blij waren dat we ze belden. En nee, dit was niet omdat ze nog moesten betalen…

Donderdag

De betreffende debiteur die debiteurenbeheerder Belinda vandaag aan de lijn kreeg, was blij dat ze belde. Niet om het feit dat hij te horen kreeg dat hij nog moest betalen, maar gewoon omdat hij zijn ei even kwijt kon. Hij had net te horen gekregen dat zijn collega van de administratie gister bevallen was. “En weet je hoe ze heet?”, zei hij tegen Belinda. “Lente! Het is natuurlijk gister lente geworden en ze heet Lente. Leuk he? En zal ik je nog eens wat vertellen?” vervolgde hij zijn verhaal. “Onze favoriete artiest is Anouk en weet je hoe haar nieuwe plaat heet? Lente!”. Altijd leuk natuurlijk om zulk leuk nieuws te horen en een blije debiteur aan de lijn te krijgen, maar ook niet geheel onbelangrijk is dat hij vandaag de openstaande factuur nog gaat betalen.

Vrijdag

Het was even een zoektocht naar deze debiteur, maar toen Belinda hem eenmaal gevonden had, kwam ze haast niet meer van hem af. Er stond nog een klein bedrag open en Belinda vroeg hem of hij deze vandaag nog wilde overmaken via de betaallink die ze hem zou mailen. “Ik wilde eigenlijk naar een pizzeria vanavond.” “Nou, ja, dat wordt dan even een andere keer”, grapte Belinda tegen hem. “Zeg, staat jouw telefoonnummer ook in de mail die je me stuurt?” vroeg de debiteur opeens. “Je hebt zo’n leuke stem!” Verder vroeg hij nog of ze getrouwd was, kinderen had en of zij niet met hem uiteten wilde. “Eh, meneer, ik ga nu ophangen. Eet smakelijk vanavond, he!”

Maandag

Het is niet altijd onwil wanneer een debiteur een factuur niet betaalt. Soms is iemand het oprecht vergeten te voldoen. Zo hadden we vorige week een debiteur aan de telefoon die beloofde het bedrag nog dezelfde week te voldoen. We hebben vervolgens voor onszelf in het systeem een telefonische herinnering ingepland voor die week erop, zodat we dan konden nagaan of het bedrag daadwerkelijk voldaan was. Toen we in het systeem keken was dat echter niet het geval. Toch nog maar weer een belletje naar de betreffende debiteur. “Sorry, sorry, sorry!” kregen we meteen te horen. “Ik pak nu jullie mail erbij en maak het terwijl ik met jullie aan de telefoon ben over”. En inderdaad, een paar minuten later is het betreffende bedrag bijgeschreven op de bankrekening van onze klant. Hieruit blijkt nog maar weer eens hoe belangrijk het is om regelmatig debiteuren (telefonisch) te herinneren.

Dinsdag

Directie assistent Sophie is vandaag onze positiviteitsgoeroe! Om te beginnen was vanochtend, toen it-er Thomas een rondje thee deed, haar glas nog halfvol. Rond de middag toen een collega het even niet meer zag zitten, omdat bij hem de hele ochtend al van alles misging, wist zij te vertellen: “De dag is nog niet voorbij, he!” en ten slotte eind van de dag deelde ze nog een mooie quote met ons die ze tegen was gekomen van Loesje: “Je zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren”. En zo is het maar net! Lekker bezig Sophie 😉

Woensdag

Als debiteur weet je natuurlijk nooit wanneer je gebeld wordt om herinnerd te worden aan een openstaande factuur. Het kan dus bijvoorbeeld net zo zijn dat je gebeld wordt tijdens je wc-bezoek. Debiteurenbeheerder Marianne vermoedde dat dit vandaag bij één van haar debiteuren het geval was. Waarom ze dit dacht? Ze hoorde op de achtergrond wat ‘watergeluiden’ en de betreffende man praatte wel erg zacht terug door de telefoon. Zeker weten doen we het natuurlijk nooit, maar het idee is wel grappig! En mocht dit het geval zijn, dan waarderen we het feit dat hij zelfs dan zijn telefoon opneemt.