Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Debiteuren

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Debiteuren

dagboek van een debiteurenbeheerder - debiteuren

Ook deze week hadden we weer te maken met uiteenlopende debiteuren: debiteuren die een goed gevoel over hielden aan een gesprek met ons, debiteuren die eigenlijk niet zo zaten te wachten op een gesprek met ons en debiteuren die er alles aan deden om helemaal geen gesprek met ons aan te gaan. Je leest het allemaal in dit Dagboek van een debiteurenbeheerder.

Donderdag

Debiteurenbeheerder Nathalie had vandaag te maken met een wel heel eerlijke debiteur. Toen Nathalie de betreffende mevrouw aan de telefoon kreeg, nam deze direct op met:

“Sorry, mag ik je zo even terugbellen? Ik moet namelijk heel nodig plassen”

Later op de dag sprak debiteurenbeheerder Laura met een man die vergeten was een betaling al te hebben voldaan. Gebeurt ook wel eens! Deze betreffende man was namelijk net in het buitenland geweest en had zijn factuur per post daardoor gemist, maar wel een herinnering per mail gelezen. Direct na het ontvangen van deze herinneringsmail met iDeal betaallink had hij de betaling voldaan. Toen hij na zijn tripje thuiskwam, vond hij echter nog de factuur per post. Hij belde ons op met een vraag over de betaling daarvan.

Debiteurenbeheerder Laura: “Maar meneer die factuur is allang betaald hoor.”

Debiteur: “Ik houd toch een goed gevoel over aan dit gesprek.”

Kijk, dat zijn natuurlijk de leukere gesprekken.

Vrijdag

Een aantal van onze debiteurenbeheerders vinden het prettig om met headset te bellen. Echter zorgen deze headsets soms voor wat verwarring onder onze debiteurenbeheerders onderling. Je weet bijvoorbeeld nooit wanneer iemand aan het bellen is of tegen een collega aan het praten is. Zo was debiteurenbeheerder Laura (headset op) aan het bellen en dacht debiteurenbeheerder Belinda dat Laura tegen haar praatte. Netjes beantwoorde Belinda al Laura’s vragen:

Laura: “Ben jij nou mijn vragen aan het beantwoorden?”

Hierop schoot Belinda in de lach:

“O, sorry, ik ben gewoon hetzelfde gesprek aan het voeren.”

Ach, je had er bij moeten zijn…

Maandag

Debiteurenbeheerder Nathalie had een voicemail van een debiteur ingesproken met het verzoek haar terug te bellen. Toen ze een paar minuten later teruggebeld werd door de betreffende debiteur, nam het gesprek echter een bijzonder wending zodra de debiteur hoorde waarom ze precies gebeld was.

Nathalie: “Bedankt voor het terugbellen. Ik belde je voor een nog openstaande factuur.”

Debiteur: “Eh, kan ik je zo even terugbellen? Het komt niet zo gelegen.”

Nathalie: “O, ik ging er vanuit dat het nu juist wel gelegen kwam, omdat jij mij nu belde.”

Debiteur: “Nou, oké, heel even dan.”

Dinsdag

Debiteurenbeheerder Marianne had al een aantal keer telefonisch contact proberen te zoeken met een debiteur, maar het enige contact wat ze tot nog toe heeft gehad verliep via haar achtergelaten notities (waarop trouwens niet gereageerd werd). Toen ze het vandaag nog eens probeerde en wéér een notitie moest achterlaten, kon ze het niet helpen een opmerking over de vele achtergelaten notities te maken:

“Ik denk dat hij de boel kan behangen met de briefjes die achtergelaten zijn.”

Uiteraard, hebben we voor de zekerheid toch maar weer even een notitie achtergelaten. Ach, je weet maar nooit…

Woensdag

Bij het sturen van een herinnering op dag 15 (bij een betaaltermijn van 14 dagen), ontving debiteurenbeheerder Belinda een welbekende debiteurensmoes terug per mail. ‘Wij hanteren een betaaltermijn van 30 dagen.’ Belinda stuurde de mail door naar de klant waar wij het debiteurenbeheer voor doen. ‘Wat vinden wij hiervan? :-)’ zette ze in de doorgestuurde mail. Waarop de klant antwoorde: ‘Je weet wat WIJ hiervan vinden 😉 Gewoon weer direct een betaalherinnering op dag 31 sturen.’ Dit is weer een leuk voorbeeld van de manier waarop we bij debitan.nl de dienstverlening doen, als jouw collega! Het snelle schakelen, de betrokkenheid en de persoonlijke touch zijn hier echt een onderdeel van. En daar hoort natuurlijk ook wat humor bij op zijn tijd.