Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Humor

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Humor

Dagboek van een debiteurenbeheerder - Humor

Deze week hadden we te maken met een zeer complimenteuze debiteur (maandag), een debiteur met humor (woensdag) en een debiteur met een betalingsprobleem waarvoor wij dé oplossing hadden (vrijdag). Al met al een zeer positieve week!

Maandag

De meeste debiteuren staan niet te springen om een telefoontje van ons te krijgen. Dat heeft niets te maken met ons, maar met de reden dat we bellen; namelijk dat ze nog dienen te betalen. Maar dat er ook uitzonderingen zijn, blijkt vandaag maar weer. Zo belden we met een debiteur die een wel heel verrassend positieve wending aan het gesprek gaf.

Debiteur: “Doen jullie uitsluitend debiteurenbeheer?”

Wij: “Ja.”

Debiteur: “Dat doen jullie heel erg goed.”

Wij: “Dank u wel.”

De betreffende debiteur was zo complimenteus omdat hij zelf ook wel eens aan de andere kant van de streep had gestaan, vertelde hij. Hij wilde ons even laten weten dat hij vond dat we heel correct waren in de uitvoering van ons werk. Die kunnen we in onze zak steken!

Dinsdag

Het is lang niet altijd onwil van een debiteur om een factuur niet te betalen. Daarom proberen we bij het bellen naar een debiteur altijd eerst te luisteren naar de reden van het uitblijven van een betaling en proberen we daarna samen met diegene een oplossing te bedenken om een betaling alsnog voldaan te krijgen. Soms maakt een debiteur het ons echter wel lastig om begrip te tonen voor zijn/haar situatie.

Zo belden we vandaag een debiteur waarbij onze opdrachtgever al vanaf juni 2015 maandelijks €24,95 incasseert inzake een abonnement, maar waarvan de laatste 2 maanden de betalingen zijn gestorneerd. De betreffende debiteur gaf hiervoor de volgende reden:

Debiteur: “Er wordt al jaren elke maand €24,95 geïncasseerd maar wij weten niet waarom en we hebben ook geen facturen gezien.”

Wij staan paf. Al ruim 2 jaar wordt elke maand bijna €25,- afgeschreven van iemands rekening, zonder dat diegene weet waarvoor, maar er wordt niet aan de bel getrokken? Bijzonder… Gelukkig weet de betreffende debiteur inmiddels waar het voor is en heeft hij alsnog het geld overgemaakt.

 

Woensdag

Wanneer er een zeer groot bedrag betaald dient te worden die niet in één keer kan worden voldaan, treffen we nog wel eens een betalingsregeling om de kans op betalen groter te maken. Vandaag sprak collega Marianne met een debiteur aan de telefoon waarmee we zo’n regeling hadden getroffen en die inmiddels bijna het hele bedrag had voldaan op nog één betaling na.

Marianne: “Wanneer kunnen wij de laatste betaling verwachten?”

Debiteur: “Zo snel mogelijk. Want hoe leuk ik deze telefoongesprekken ook vind, ik ben blij als ik van jullie af ben.”

Een debiteur met humor! En nog even naar de betreffende debiteur: dat is natuurlijk geheel wederzijds ?

 

 

Donderdag

Wij proberen altijd de beste service te verlenen aan onze klanten én aan de debiteuren. Zo hebben wij manieren gevonden om het betalen van een factuur makkelijk en snel te laten verlopen.

Daarom hebben wij een leuk nieuwtje om te melden! Sinds kort hebben wij extra betalingsmogelijkheden aan onze software toegevoegd. Er zijn nu mogelijkheden om onder andere te betalen via iDEAL, Paypal en Creditcard.

Van een aantal debiteuren waarvan de betalingen is uitbleven, is na invoeren van deze betalingsmogelijkheden het openstaande bedrag meteen overgemaakt! Voor iedereen een iDEALe oplossing! ?

Wil jij ook handige tips over klantvriendelijk zijn en sneller betaald krijgen? Lees dan deze blog! https://debitan.nl/klantvriendelijk-en-sneller-geld-ontvangen/)

 

Vrijdag

Of de debiteur in de situatie hieronder is echt even vergeten dat er meerdere betaalmogelijkheden zijn bij ons of diegene probeert op een slimme manier onder een betaling uit te komen… (lees: door middel van een debiteurensmoes). Positief aan dit verhaal is echter wel dat hij direct contact met ons heeft opgenomen over ‘het probleem’.

Als afsluiter van de week ontvingen wij de volgende e-mail van een debiteur:

‘Beste,

Ik zou graag betalen, maar zodra ik op de link druk hieronder druk en kies voor mijn bank, gebeurt er niets als ik op “naar uw betaalomgeving” druk.

Groet, debiteur X’

Hieronder onze reactie:

‘Beste debiteur,

Bedankt voor uw mail. Wij vinden het heel vervelend dat de link niet werkt. Maar wij denken de oplossing tot dit probleem gevonden te hebben. U kunt het namelijk ook heel gemakkelijk overmaken via internetbankieren!

Wij zien de betaling graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Debitan’