Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Bieten

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Bieten

dagboek debiteurenbeheerder bieten

Een korte samenvatting van de afgelopen week met hoogte- en dieptepunten, grappige reacties en bijzondere momenten uit het leven van een debiteurenbeheerder. We houden je vanaf nu wekelijks op de hoogte!

Maandag

De week begon lekker! Althans, voor één van onze klanten. We mochten hen namelijk verblijden met een gratis taart i.v.m. onze ambassadeursactie. Zij een taart rijker, wij weer een klant rijker. Een win-winsituatie!

Dinsdag

Vandaag hadden we een vrij bijzonder telefoongesprek met een debiteur.

Wij: “Wanneer kunnen we de betaling van de openstaande factuur verwachten?”
Debiteur: “Als de bieten eran komen, ligt ie bovenop.”
Wij: “En wanneer komen de bieten eraan?”
Debiteur: “Volgende week gaan we rooien.”
Wij: “Mooi.”

Punt is dat we in ieder geval volgende week alsnog de betaling kunnen verwachten. (Mits de bieten dan natuurlijk ook daadwerkelijk binnen zijn gekomen…)

Woensdag

Geluksmomentje: gister een betaallink voor een klant live gezet en vandaag meteen €365 binnen!

Oeps momentje: afspraak gemaakt met een nieuwe klant alleen vooraf niet het adres gecheckt, zo’n slordige 146 km verderop. Resultaat = volgende week de wekker maar héél vroeg zetten (aangezien de afspraak s’ochtends meteen al is).

Verwarrend momentje: tijdens een telefoontje naar een potentiële klant (betreffende meneer 1 en meneer 2), kregen we een vriendelijk dame aan de telefoon. Meneer 1 was met vakantie en meneer 2 zat ziek thuis, maar ze had wel meneer 3 in de aanbieding. We hebben toen toch maar besloten om later nog maar eens terug te bellen.

Donderdag

Tijdens een doodnormale donderdag waren we met een debiteur telefonisch in gesprek over een mogelijke oplossing voor een nog openstaande factuur. Toen zijn moeder ter sprake kwam, heerste er echter nogal wat onduidelijkheid over haar welbevinden. Helaas komt het regelmatig voor dat ziektes en/of overlijden van naasten als smoes worden gebruikt om facturen niet te betalen. Omdat we bij de betreffende debiteur onze twijfels hadden over de oprechtheid, leverde dit ons het volgende bijzondere gesprek op.

Debiteur: “Mijn moeder is dood.”
Wij: “Is ze echt dood of is ze voor u dood?”

Tja, je weet het maar nooit en je kunt het maar beter even dubbelchecken in deze branche.

Vrijdag

Debitan klinkt als? Volgens de debiteur in onderstaand telefoongesprek is het allemaal hetzelfde.

Debiteur: “Spreek ik met 123debiteuren?”
Wij: “Nee, u spreekt met Debitan
Debiteur (iet wat geïrriteerd): “Ja, eh, ik ben laaggeschoold. Dat is toch hetzelfde.”
Wij (nog steeds altijd vriendelijk): “Ja hoor, meneer, dat is hetzelfde. Waarmee kunnen we u van dienst zijn?”