Als ondernemer betaal je btw (omzetbelasting) over je verstuurde verkoopfacturen. Maar wat nou als een klant niet betaalt? Dien je dan alsnog btw te betalen? In deze blog leggen we het je haarfijn uit!
Omzetbelasting / btw op facturen
Op je verkoopfacturen bereken je 6% of 21% btw door aan je klanten. De hoogte van de btw is afhankelijk van je dienstverlening. Hoewel je van de klant het gefactureerde bedrag inclusief btw op je rekening gestort krijgt, is de btw niet van jou. Deze dien je aan te geven en over te maken aan de belastingdienst bij je eerstvolgende btw-aangifte.
Mijn klant betaalt niet
Maar wat nou als je klant niet betaalt? Stel je hebt een factuur van €100 gestuurd en daarover 21% btw berekend. In je openstaande posten staat dan een bedrag van €121 te ontvangen.
Je hebt de factuur op 10 maart verstuurd, dus geef je de €21 btw netjes op aan de belastingdienst in de aangifte van het eerste kwartaal (ervan uitgaande dat de klant alsnog zal betalen). Bovendien betaal je deze €21 btw ook meteen al aan de belastingdienst. Je dient het bedrag dus als het ware voor te schieten. Niet ideaal, maar wel zoals het hoort. (En omdat jouw debiteurenbeheer op orde is, betaalt jouw klant in mei gelukkig alsnog. Pfffiew!)
Maar wat nou als je klant helemaal niet meer gaat betalen? Je hebt dan wel btw betaald, zonder dat hier een betaling van je klant tegenover staat. Dat vindt zelfs de belastingdienst niet eerlijk en daarom kun je je betaalde btw terugvragen. Scheelt weer!
Wees op tijd met terugvragen btw oninbare vordering
Wanneer je de btw van de niet-betaalde factuur wilt terugvragen, dien je dit uiterlijk(!) te doen bij de aangifte waarin de 1 jaar betaaltermijn is verstreken. Wanneer je bijvoorbeeld een factuur stuurt met factuurdatum 10 maart 2018 en je een betaaltermijn van 30 dagen hanteert, is de vervaldatum 10 april 2018. Op 10 april 2019 is de uiterste betaaltermijn 1 jaar verstreken en mag je de btw terugvragen.
Wanneer al eerder duidelijk is dat de klant niet gaat betalen (bijvoorbeeld omdat de klant failliet is), mag je het terugvragen van de btw al in een eerder tijdvak doen.
Let op: Is de oninbaarheid ontstaan vóór 1 januari 2017? Neem dan contact op met je belastingkantoor, want dan gelden nog oudere regels.
Betaalt de klant toch nog?
Wanneer de klant later toch nog de betaling voldoet, dien je ook de teruggevraagde btw weer af te dragen aan de belastingdienst. Wanneer het dus nog niet helemaal zeker is dat de betaling in zijn geheel niet zal worden betaald, is het aan te raden om in je administratie aantekeningen te maken van de teruggevraagde btw. Vermeld hierin dat wanneer de betaling alsnog in zijn geheel gedaan is, je de btw weer afdraagt aan de belastingdienst.