Samenwerken is hot. De tijd waarin je als bedrijf werkelijk alles zelf deed, ligt al een behoorlijke tijd achter ons. We worden, met elkaar, steeds meer als schoenmakers die trouw bij hun leest blijven. Waarom we dat doen? Je richten op je core business werkt nu eenmaal nog altijd het beste. Door zaken uit te besteden die niet tot de kernactiviteiten van een onderneming behoren blijft er tijd en ruimte over voor ontwikkeling en voor groei.
Het waardevolle netwerk
‘Samenwerkingsverbanden creëren heeft nog een aantal andere voordelen’, zegt Serge Hagenaar, oprichter en eigenaar van Debitan, ‘je kunt immers alles zelf ontwikkelen als je dat wilt, maar het is de vraag of dit wel de beste keuze is. Want door kennis elders te gaan halen vind je niet steeds zelf opnieuw het wiel uit. Dat is overigens per definitie weinig zinvol, omdat je nooit tot op het niveau komt van de professionele partijen die precies die specifieke taak al als hun hoofdtaak hebben gekozen. Daarnaast bouw je een interessant netwerk van waardevolle partijen op waarin mensen elkaar helpen, adviseren en in gesprek blijven onderling. Ook levert het inkopen van specialisme niet zelden een verbetering van de liquiditeitspositie op, omdat er geen grote initiële investeringen gedaan hoeven te worden.’
Samen is meer fun
‘En tot slot is samen aan succes werken ook gewoon leuker. Ik zie dat dit fenomeen met name onder jonge mensen al als een vanzelfsprekendheid wordt ervaren. Wat kan ik voor jou doen? Wat heb je van mij nodig om verder te komen? Hoe brengen we de klus samen tot een goed einde door inzet van onze specifieke talenten? Het zou zomaar een gesprek tussen twee young professionals kunnen zijn. Of, zoals taalgoeroe Loesje het zo mooi zegt: waarom moeilijk doen als het samen kan?’ besluit Serge.