Home | Baas over de betalingstermijn

Baas over de betalingstermijn

Betalingstermijnen fluctueren nog weleens. Hoe groter het bedrijf, hoe langer de betalingstermijn, lijkt het wel. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar vaak zien we het wel zo. En niet alleen wij, want ook Staatssecretaris Mona Keijzer en Sander Dekker, minister van Rechtsbescherming, denken daar zo over. Daarom hebben ze in maart een wetsvoorstel ingediend dat de maximale betaaltermijn van grote bedrijven aan MKB’ers moet terugbrengen tot 30 dagen. Als dat zou lukken, scheelt dat een slordige 55 miljard euro!

Het is een langlopend probleem dat al ver vóór de coronacrisis ondernemers slapeloze nachten bezorgde: het oprekken van betaaltermijnen. Zéker grote bedrijven doen dat vaak. Zij bepalen wanneer ze betalen. Je hebt te maken met hun betalingsvoorwaarden. Eigenlijk te gek voor woorden, maar als MKB-ondernemer moet je het ermee doen. Je wilt niet die grote klant kwijtraken. Maar het heeft wél consequenties. Als alle openstaande facturen op tijd zouden worden betaald, binnen 30 dagen dus, zou het MKB 55 miljard euro minder nodig hebben voor het financieren van werkkapitaal. Dat is veel geld! Die late betalingen hebben direct invloed op de financiële (en mentale) gezondheid van ondernemers. Ondernemersrisico is één, maar dat je door je klant als bank wordt gebruikt, is een tweede.

Onder de loep

Het wetsvoorstel moet nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer, maar dat dit probleem bekend is bij de overheid, is een feit. Begin dit jaar heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een meldpunt achterstallige betalingen geopend. Hiermee wil ze in kaart brengen wat het betalingsgedrag van grote ondernemingen aan MKB-ondernemers is. Je kunt hier anoniem melding maken van wanbetalende grote bedrijven. Meer hierover vind je hier! De ACM kan zelf niets met de meldingen, maar rapporteert alle gegevens aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Om de ernst van deze zaak inzichtelijk te maken, is het dus heel waardevol om melding te doen als je hier tegenaan loopt.

Maar het kán anders

Wij houden natuurlijk niet van langdurig openstaande rekeningen. Wij weten als geen ander dat je met goed debiteurenbeheer niet snel in de positie komt van wachtende crediteur. Dat zou ook niet moeten. Wanneer je je debiteurenbeheer strak inricht en tijdig (telefonisch) contact zoekt met je debiteur, kun je duidelijk afspraken maken over betalingstermijnen. Zo blijf je altijd zelf aan zet. En lukt het niet? Dan staan onze specialisten je graag bij. Zo kun je je debiteurenbeheer eenvoudig uitbesteden en zorgen wij ervoor dat je opdrachtgever zich netjes aan de afspraken houdt. Mét behoud van de klantrelatie. Wij houden het namelijk graag gezellig!

 

Fotocredits: Designed by vectorjuice / Freepik