Het belang van duurzame klantenrelaties zien we steeds meer in. Want een klant die langer blijft, levert simpel gezegd meer op. En dat is precies waar we aftersales voor inzetten. Wanneer je dit goed doet, creëer je tevreden en loyale klanten. Aftersales biedt kansen en het is een onmisbaar onderdeel van een gezonde bedrijfsvoering
Ondanks dat klantenservice en aftersales veel van elkaar weghebben, zijn ze niet hetzelfde. Het grote verschil tussen klantenservice en aftersales is de beleving van de klant: goede klantenservice mag hij verwachten, maar goede aftersales zal hem positief verrassen. En dat verrassen is maar al te belangrijk. Aftersales is erop gericht om klanten een positief gevoel te geven ten aanzien van hun aankoop met als doel een nieuwe deal te sluiten.
Aftersales in debiteurenbeheer
Je kunt je aftersales prima samen laten gaan met je debiteurenbeheer. Door je debiteurenbeheer beter te stroomlijnen en te automatiseren heb je meer tijd over voor persoonlijk contact met je klanten. Je zou bijvoorbeeld kunnen bellen om te vragen waarom de betalingstermijn is overschreden en of hiervoor een reden is. Zo heb je laagdrempelig contact met je klant en wie weet kun je ervoor zorgen dat je klanten tevredener dan ooit tevoren zijn.
En dat laagdrempelig contact kun je voortzetten door gewoon eens te bellen hoe het gaat. Niet alleen als er betaald moet worden, maar ook gewoon hoe de ervaringen zijn. En durf ook zeker feedback te vragen. Denk bijvoorbeeld aan Google reviews. Vraag je klanten een review te plaatsen. Hoe meer reviews, hoe beter! Met weinig moeite kun je met elkaar in contact komen, we zitten immers allemaal online en hebben allemaal een mobiele telefoon. Er is dus genoeg ruimte voor meer positief contact.
Kleine moeite, groots effect
De juiste combinatie van goede klantenservice en goede aftersales met strak debiteurenbeheer doet wonderen. Zo heb je meer persoonlijk contact, liefde, loyaliteit en bouw je een relatie op met je klant. Een ander positief effect is dat een tevreden klant jouw bedrijf zal delen met zijn omgeving. Je hebt een ambassadeur gecreëerd voor je bedrijf. Zo zet je dus meer om met relatief weinig inspanningen en je hebt een aangenamer klantcontact. Goede aftersales zorgt voor een reden om terug te komen. Kleine moeite, groots effect. Dat wil je toch niet mislopen?