Als ZZP’er aan de slag? Vermijd deze 10 valkuilen voor ZZP’ers!
1. Te vaak ‘Ja’ zeggen.
Als ZZP’er ben je al gauw geneigd alle jobs die op je pad komen aan te nemen. Hoe meer werk, des te beter. Toch? Niet dus. Overbelasting gaat ten koste van je focus en de kwaliteit. Richt je op de hoofdzaken die op dat moment voor jou en jouw onderneming belangrijk zijn. Benoem eventueel een andere ondernemer/ZZP’er die de opdracht wellicht wel aan kan nemen. Goed voor jouw samenwerkingsverbanden en wie weet krijg je er in de toekomst nog een keer een klant voor terug.
2. Afspraken niet op papier zetten.
Nieuwe klant binnengehaald? Hartstikke mooi! Vergeet echter niet de afspraken nog even op papier te zetten. Hetzij in een contract, hetzij in een opdrachtbevestiging. Zo voorkom je conflicten en/of miscommunicaties. Het kan zomaar zijn dat een klant de opdracht net iets anders heeft begrepen dan jij. Nog even een bevestiging op papier (of per e-mail) kan een hoop ellende voorkomen.
3. Een te laag tarief rekenen.
Je bent net begonnen als zelfstandige en wilt zo snel mogelijk (nieuwe) klanten werven. Logisch! Behoed jezelf er echter wel voor dat je een te laag uurtarief berekent. Een uurtarief zegt namelijk ook iets over de kwaliteit. Beter kun je om te beginnen bijvoorbeeld (eenmalig) een korting op jouw uurtarief aanbieden. Weet je nog niet goed wat je waard bent? Kijk en/of vraag dan eens om je heen bij vergelijkbare ZZP’ers.
4. Administratie niet op orde.
Eén van de dingen die er als eerste bij inschiet als jouw onderneming een beetje begint te lopen, is de administratie. Waarschijnlijk is het ook niet één van jouw favoriete bezigheden. Echter wel een hele belangrijke! De administratie geeft jou namelijk inzicht in hoe jouw onderneming ervoor staat. Welke kosten maak je, hoe staat het met de voorraad en worden facturen eigenlijk wel netjes op tijd betaald?
Natuurlijk hoef je dit niet allemaal zelf te doen! Tegenwoordig zijn er tal van boekhoudprogramma’s waarbij een heel groot deel van jouw administratie geautomatiseerd kan worden. Ook is het mogelijk dit gedeelte helemaal uit te besteden. Makkelijk én transparant! Bovendien houd je hierdoor als ZZP’er financieel gevoel bij jouw onderneming.
Ook bij Debitan kunt u terecht voor het automatiseren en/of uitbesteden van uw debiteurenbeheer. Informeer naar de mogelijkheden.
5. Geen verzekeringen afsluiten.
Hoe onbenullig het soms ook lijkt (want je bent toch nooit ziek?), verzekeringen kunnen je een hoop ellende besparen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een kop koffie bij een klant omver gooit over zijn laptop? Dan is een aansprakelijkheidsverzekering geen overbodige luxe…
6. Wanbetalers laten lopen.
Het komt helaas regelmatig voor dat klanten niet of te laat betalen, waardoor je financieel in de problemen kunt komen. Jij moet echter ook gewoon jouw rekeningen betalen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de kans op wanbetaling zo klein mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat facturen zo snel mogelijk betaald worden. Lees het in onze blogs: ‘Zo krijg je jouw factuur sneller betaald. 5 Tips’ en ‘Voorkom wanbetaling: 3 tips om jezelf ellende te besparen’
7. Onvoldoende geld opzij leggen voor de belastingdienst.
Reken jezelf niet meteen rijk na het ontvangen van de eerste betalingen. Dit zijn namelijk bruto bedragen en er moet nog inkomsten- en omzetbelasting over betaald worden. Houd hier rekening mee door tijdig geld opzij te leggen. Dan valt het ook niet zo tegen als de belastingaanslag een paar maanden later op de mat valt.
8. Geen rekening houden met afschrijvingen.
Voordat je van start gaat met je onderneming heb je een aantal investeringen gedaan. Houd er echter rekening mee dat deze op termijn aan vervanging toe zijn en zet hiervoor dan ook tijdig geld opzij.
9. De verkeerde klanten kiezen.
Er zijn een aantal mogelijkheden om de kredietwaardigheid van je klant vooraf te checken, zodat je op basis van onweerlegbare feiten kunt besluiten om al dan niet met de klant in kwestie in zee te gaan. Eén van de manieren is om een kredietrapport op te vragen van de betreffende klant. Dit kan via Debitan. Een kredietrapport (credit report) is een rapport dat op basis van verschillende bronnen en analyses inzicht geeft in de kredietwaardigheid van een bedrijf. Op basis van de informatie uit het kredietrapport kan een aanvrager beslissen om wel of niet in zee te gaan met een klant, welke risico’s daaraan verbonden zijn en welke voorwaarden het beste passen bij een eventuele samenwerking.
10. Vergeten een vervolgopdracht voor te stellen.
Een gemiste kans! Je hebt een opdracht succesvol afgerond, zowel jij als de opdrachtgever zijn tevreden en je gaat weg zonder een vervolgopdracht voor te stellen. Wellicht zijn er al een aantal ideeën ter sprake gekomen voor mogelijke vervolgopdrachten, dan is het zonde om daar niets mee te doen. Zowel voor jou als voor de opdrachtgever. Want als een opdrachtgever hier echt in is geïnteresseerd, dan kost het hem veel meer tijd om weer een nieuwe opdracht op te stellen en hiervoor een geschikte kandidaat te vinden, dan direct met jou in zee te gaan. Vergeet tevens niet om jouw klant om een beoordeling te vragen en deze te verspreiden via social media. Dé digitale mond-tot-mond reclame.