Feestdagenupdate 🎄🎅 Vrijdag 20 december sluiten we om 15.00 uur vanwege ons teamuitje. Vrijdag 27 december zijn we gesloten. Vanaf maandag 30 december gaan we weer aan de slag met je vragen en e-mail! Fijne feestdagen!

Home | Goed gedaan, joh!

Goed gedaan, joh!

Goed dat je hier bent! Kijk, we beginnen meteen goed. Het is vandaag namelijk Nationale Complimentendag. En aan complimenten geven doen we als Nederlanders écht te weinig. Allemaal hè, vat het niet persoonlijk op. Maar we zijn nou eenmaal geneigd om alleen wat te laten horen als er iets niet goed is. Krijg jij weleens een complimentje van je klant, je baas, je collega’s, je partner? Zonde toch, van al die positieve energie die je ervan krijgt? Als iets ervoor zorgt dat je een stapje harder gaat…is het wel een gemeend complimentje!

We zijn allemaal geneigd het zomaar aan te nemen wanneer dingen goed gaan. Geen bericht is goed bericht, zeg maar. Kijk maar naar je klanten: waarschijnlijk hoor je vooral van hen als ze niet tevreden zijn en bijna nooit wanneer ze dat wel zijn. Maar hoeveel beter zou de wereld eruitzien als we elkaar het ook zouden laten weten wanneer we blij zijn. Een bedankje, een berichtje, het hoeft niet zo lang en uitgebreid. Maar erken dat iemand er moeite in heeft gestoken. Ook al is het iets waarvoor je zelf absoluut geen moeite hoeft te doen. Iets wat eigenlijk heel normaal is. Zoals uh, betalen.

Blije boodschap? Begin bij jezelf!

Goed gedrag moet je belonen. Dus waarom bedenk je geen ludieke actie voor je klanten. Stuur ze een gifje (kijk maar eens hoe ze dat doen bij betaalplatform Tikkie) of een lief bedankmailtje wanneer ze je (op tijd!) hebben betaald. ‘Bedankt voor je bestelling én je betaling.’ ‘Wat een goede smaak heb jij!’, zoiets. Maar kijk ook eens naar je leveranciers. Natuurlijk moet je hen betalen voor hun producten en diensten, maar kijk ook eens naar de persoon die dat moet regelen. Stuur die eens een bedankje. Geef hem een complimentje voor wat hij heeft gedaan. Het zal zijn dag goed maken. En daarmee die van jou ook!

Een complimentje geeft energie

De Amerikaanse psycholoog William James zei ooit: ‘De diepste menselijke emotionele behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden.’ Mensen snakken naar erkenning, aandacht en waardering. Ze willen weten dat wat ze doen goed is. Ze willen dat mensen zien wat ze doen. Of dat nou in het werk is of in de privésituatie. En die waardering hoeft geen cadeau of een bos bloemen te zijn. De kracht van woorden is onbetaalbaar. Dus bedank je klant, bedank je leverancier en waardeer je collega’s. Wij hebben vorig jaar voor iedere collega een compliment opgeschreven op een kaart. Dat betekende dat iedere collega een kaart vol complimentjes kreeg. Hard werken dat ze deden die week!

Goed dat je dit hebt gelezen. Goed dat je aan het werk gaat. Bedankt dat je er bent!